3CX: een unieke propositie binnen de UC-markt

Het 2016 van 3CX was een behoorlijk succes. Niet dat de leverancier van communicatie-oplossingen rustig achterover gaat leunen, want ook dit jaar belooft het bedrijf te groeien. Als onderneming, maar ook in het aanbieden van diensten binnen de 3CX-oplossing. We gingen het gesprek aan met CEO Nick Galea.

In 2016 lanceerde 3CX versie 15 van haar UC-oplossing. Dat is niet niks en deze versie kwam dan ook met een hoop noviteiten. ‘Een van de belangrijkere features die we met versie 15 hebben geïntroduceerd is dat het een multiplatformpakket is’, aldus Nick Galea. De CEO van 3CX klinkt behoorlijk opgetogen en dat is niet voor niets.

Flexibiliteit

Met de nieuwe versie van 3CX laat het bedrijf zien dat flexibiliteit één van de sleutelwaarden is achter de UC-oplossing die zij biedt. ‘Het is niet alleen dat 3CX multiplatform is, maar ook dat we zowel een cloud- als een on-premise-oplossing bieden. We zijn erachter gekomen dat veel bedrijven, en dan met name de wat grotere bedrijven, hun IT-oplossingen en dus ook hun communicatie-oplossingen toch deels of geheel in eigen hand willen houden en deze niet graag outsourcen. Dat kon eerder al wel, maar nu verregaand met behoud van de cloud. En dus ook multiplatformondersteuning waaronder Linux. Dat is veel makkelijker om uit te rollen en te beheren wanneer er gebruik gemaakt wordt van hostingoplossingen van bijvoorbeeld Google. Tegelijkertijd vereist het weinig administratiebezigheden. Daarbij hebben we ook een feature ingebouwd die het makkelijk maakt voor bedrijven om over te stappen, dus van on-premise naar de cloud en vice versa.'

Reactie vanuit de markt

Nick vertelt dat de nieuwe versie van 3CX zeer goed ontvangen is door de markt, zowel door resellers als klanten zelf. Dit heeft te maken met het gemak van uitrol en beheer van de oplossing, maar ook dat het de kosten drukt. Logisch dat de reacties positief zijn. 'Vrij uniek is ook dat onze oplossing multiplatform is, maar wel vanuit één pakket gecompileerd en uitgerold kan worden, waarmee we een grotere markt kunnen bestrijken met een enkel pakket', vertelt Nick. Dat is echter niet vanzelf gegaan. Sterker nog, daar zijn jaren overheen gegaan. 'Maar nu we één versie hebben, kunnen we iedereen hetzelfde pakket aanbieden met dezelfde functionaliteit waarbij we zowel de bedrijven die Linux als de bedrijven die Microsoft gebruiken kunnen bedienen. Dat heeft er voor gezorgd dat we de markt enorm hebben verbreed voor onze resellers, maar het maakt aan onze klanten ook duidelijk dat ze zich niet hoeven te committeren aan een enkel platform, dus onpremise of cloud. Er zijn maar bijzonder weinig oplossingen die het gemak van keuze voor of de cloud of on-premise bieden, maar ook weinig die je een cloudoplossing bieden waarbij je wel de volledige controle over de oplossing kunt behouden. Zeker wanneer het meer dan 25 licenties betreft willen bedrijven toch liever de controle behouden. En waarom ook niet trouwens.'

3CXVideoconferencing

Twee jaar geleden lanceerde 3CX de optie om videoconferences te starten via Google's WebRTCstandaard. Hier is ook geen client voor nodig, wat betekent dat gebruikers direct kunnen deelnemen aan een vergadering zonder dat hier extra software voor nodig is. Nick vertelt dat klanten vooraf erg enthousiast waren, maar dat het even duurde voordat de functie ook veel in gebruik genomen werd. Nick: 'Tot midden 2016 was het gebruik hiervan een beetje teleurstellend. Maar wat we gezien hebben is dat er in de tweede helft van 2016 plotseling een enorme toename plaatsvond in het gebruik van de geïntegreerde videoconferencing in onze oplossing. Omdat wij het hebben verbeterd natuurlijk, maar ook omdat mensen nu snappen hoe handig het eigenlijk is. Dat geeft ons sowieso een voorsprong op andere communicatieaanbieders, bij ons is deze functionaliteit standaard geïntegreerd. Bij andere oplossingen moet je vaak weer secundaire software installeren. Bovendien gaat die extra afname van zo'n oplossing ook weer vaak gepaard met extra kosten, wat bij ons niet het geval is. Het is in ieder geval leuk om te zien dat het aantal gebruikers van die functionaliteit behoorlijk aan het groeien is.'

Geduld is een schone zaak

Dat videoconferencing in de lift zit is niet zo vreemd volgens Nick. 'Mensen die ermee werken moeten eraan wennen. Ze hebben een bepaalde manier van werken en als daar een nieuwe manier van communiceren bij komt kijken, gaat daar gewoon tijd overheen. We waren wat teleurgesteld dat videoconferencing niet massaal in gebruik genomen werd, maar daar moet je gewoon geduld voor hebben. Hetzelfde zag je eerder bij vastmobielintegratie, waarbij het gebruik van smartphones om ook zakelijk via een communicatieoplossing te werken langzaam steeg. Nu is het volledig normaal, maar ook daar is tijd overheen gegaan. Hetzelfde zien we nu gebeuren met videoconferencing. Wel is het voor ons belangrijk, het is tenslotte toch één van de features die ons onderscheidt van andere aanbieders van soortgelijke oplossingen. Toch wordt 3CX ook steeds meer afgenomen om de features die wij bieden.'

Niet stilzitten

Met de komst van versie 15 van 3CX wordt er echter niet op de lauweren gerust. 'Continu wordt er nagedacht over hoe we de oplossing nog beter kunnen maken', vertelt Nick. 'Zo zijn we op het moment bezig om te kijken of we een functie kunnen inbouwen om vanuit een gewoon telefoongesprek over te schakelen op videoconferencing vanuit hetzelfde gesprek. Met het gesprek wat we nu hebben bijvoorbeeld, kan dat niet. als ik je nu onze conferencing-oplossing wil laten zien dan zul je over moeten schakelen naar een andere oplossing. Dan stuur ik je een link via de e-mail of iets dergelijks. Maar als je naadloos van een telefoongesprek over kunt schakelen naar videoconferencing en vice versa, biedt dat veel meer verschillende communicatie-oplossingen.

Denk je bijvoorbeeld in dat je via videoconferencing en screencasting direct technische support kan leveren zonder het gesprek te moeten verbreken. En dat is slechts een voorbeeld. Je houdt mensen met wie je spreekt in het proces, je hoeft geen afspraken meer te maken om een speciale videoconference op te zetten en dat soort dingen.'

Groei in gebruik functionaliteit

'Wat leuk is om te zien, is dat bedrijven hoe dan ook een PBX nodig hebben, maar langzaamaan ook allemaal andere features willen hebben. Bij ons hebben ze die features al. Dat is nu wat we zien gebeuren. Bedrijven starten met een PBX en nemen die in gebruik, waarna ze behoefte hebben aan meer functionaliteit. Het voordeel is natuurlijk dat wij die functionaliteiten al aanbieden in onze oplossing. Klanten hoeven het dus alleen maar in gebruik te nemen. En dat is nu precies wat we nu zien gebeuren.'

CRM

Hetzelfde gaat ook op voor integratie met CRM-pakketten. Nick legt uit: 'Een CEO van een bedrijf vindt integratie van de communicatieoplossing met een CRM-pakket belangrijk. In de praktijk zien we dat dit minder gebruikt wordt dan dat de CEO waarschijnlijk voor ogen had. Wel bieden we ondersteuning voor een veelvoud aan pakketten in onze oplossing, omdat de vraag er overduidelijk wel is. Om de uitrol van specifieke pakketten te vergemakkelijken en te ondersteunen bieden we voorbeelden online aan hoe dit aan te pakken. Het is heel makkelijk aan te passen met minimale programmeerkennis. En met een goede CRM-integratie kan een bedrijf nu eenmaal heel veel tijd winnen.'

Integratie

Om goede en soepele integratie te versoepelen is de software van 3CX gebaseerd op open source-principes. Het voordeel? 'Bedrijven kunnen onze oplossing ook gebruiken wanneer ze een eigen ontwikkelde werkomgeving of CRM hebben. Voor dat soort integratie hebben we talloze voorbeelden die organisaties kunnen gebruiken om 3CX en hun eigen oplossing te integreren. We geven hiervoor de source code af, een organisatie hoeft enkel de code aan te passen naar de oplossing die zij met 3CX willen integreren. Dit soort implementatie levert bedrijven ook weer enorm veel winst op. De barrière voor bedrijven om applicaties met 3CX te integreren en ook daadwerkelijk te gebruiken is hierdoor enorm verlaagd. Bovendien is administratie op gebruikersniveau mogelijk. Dit omdat de verschillende afdelingen binnen organisaties vaak ook verschillende CRM-pakketten gebruiken. Dus kun je per gebruiker selecteren welk pakket je wilt integreren.'

2017

3CX kende in 2016 al enorme groei en het bedrijf is niet van plan om dit jaar af te remmen. Zo wordt er een nieuw hoofdkantoor gebouwd waarvan de bouw online te volgen is. 'Vorig jaar zijn we meer dan 40 procent gegroeid', zegt Nick. 'Bedrijfstechnisch hebben we ook twee kleine PBX-bedrijven overgenomen waarbij we 3CX aanbieden aan hun klanten. We zijn van plan nog harder te groeien en doen er dus een stap bovenop. In ieder geval organisch en ook op marketinggebied. Op het moment communiceren we redelijk technisch naar de markt toe, dat willen we wat meer gaan richten op niet per se onderlegd technisch personeel, zodat ook CEO's snappen waarom de keuze voor 3CX een goede is. Ook zijn we bezig met enkele acquisities met een grote basis gebruikers. Sommige van deze bedrijven gebruiken verouderde technologie waarbij ze kunnen moderniseren door zelf te ontwikkelen of zich te laten kopen door 3CX. Andere bedrijven willen onze technologie licenseren om te installeren op hun eigen hardware. We maken verschillende deals met verschillende bedrijven.'

Nog meer nieuws op stapel voor aankomend jaar? Nick: 'We gaan ons verder gewoon op onze software richten. Zo willen we de dat nog intelligenter maken zodat je er bijna geen management meer aan hebt. Ook gaan we werken aan het nog meer vereenvoudigen van het zelf hosten van je eigen 3CX-PBX. Dit is allemaal mogelijk omdat versie 15 helemaal vers vanaf de grond opnieuw is opgebouwd. Hiermee is het ook echt een oplossing die flexibel is, ingespeeld op de toekomst en de functionaliteiten en het gebruiksgemak waar bedrijven in deze toekomst om vragen.'

3CX V15Dit is 3CX versie 15

Dat 3CX op een ruime hoeveelheid systemen te installeren is, is eigenlijk niet zo gek. De software PBX is tenslotte gebaseerd op open standaarden. Daarbij hoort ook een brede ondersteuning en uiteraard vergeet 3CX daarbij Linux niet met de komst van Service Pack 2 (SP2). Het 3CX Phone System is een softwarematige PBX die werkt als een volledige communicatieoplossing zonder dat je hier speciale IP-toestellen bij nodig hebt. De installatie gaat snel en vlot omdat de software al is voorgeconfigureerd voor de meest gangbare toestellen. Dat betekent dat iedere ondernemer direct gebruik kan maken van het systeem zonder dat hier specifiek technische kennis voor nodig is. In deze tijd van BYOD wil iedereen graag met zijn eigen toestel bellen en gebeld kunnen worden, onafhankelijk van plaats.

Dit is geen probleem, want met Android- en iOS-apps en een desktop-client voorziet 3CX ook hierin. Daarbij kan gebruik gemaakt worden van één nummer, wat wel zo professioneel staat. Doordat het systeem gebruik maakt van SIP Trunking worden gesprekken over IP getransporteerd, wat de belkosten aanzienlijk drukt. Bovendien zijn gesprekken naar kantoor gratis.

Beheer

De software is provideronafhankelijk en daarom gemakkelijk te integreren in elke IT-infrastructuur, wel zo prettig. 3CX noemt de configuratie van de PBX en de clients zelf plug en play, en daar is eigenlijk weinig van gelogen. Iedereen kan bij wijze van spreken het systeem afnemen en instellen. Beheer van het systeem en alle clients kan op afstand, ook het pushen van firmware-updates en het installeren van nieuwe software. Mochten er eventueel problemen voorkomen, dan kun je met één druk op de knop de eventen activiteitenlog bekijken.

3CX SP2

Met de komst van SP 2 voegt 3CX ook Linux-ondersteuning toe voor haar systeem. Het bedrijf is hierbij niet over één nacht ijs gegaan, want op het moment van schrijven kent deze versie bijna alle features die de Windows-versie ook heeft. Binnen korte tijd zal deze versie trouwens alle features krijgen. De Linux-editie is logisch voor 3CX. Deze is immers gemakkelijk te hosten in de cloud. Het systeem is te installeren op de meeste Linux VPS-systemen die op OpenStack draaien of als virtual machine te installeren.

afbeelding van Peter Güldenpfennig

Peter Güldenpfennig | Redacteur

Peter Güldenpfennig is vaste redacteur voor WINMAG Pro. Hij schrijft nieuws, analyses en achtergrondverhalen over mobility, gadgets, internet en software. Zijn interesses liggen bij sociaal-culturele aspecten van ICT in het algemeen, en gaming in het bijzonder.

Bekijk alle artikelen van Peter