Aandeel van Android in tabletmarkt groeit
Apple is nog altijd de grootste speler op de tabletmarkt, maar Android komt dichterbij. Ongeveer 27 procent van de nieuwe tablets draait nu op het besturingssysteem van Google. Andere merken, zoals Blackberry en HP, zijn nauwelijks van betekenis.
Uit cijfers van marktonderzoeker Strategy Analytics blijkt dat er in het derde kwartaal van 2011 16,7 miljoen tablets zijn verkocht. Dit betekent dat het aantal verkochte tablets binnen een jaar met 280 procent is gestegen. Apple en Android zijn samen verantwoordelijk voor 94 procent van dit aantal. Het is dus overduidelijk dat deze twee partijen de markt domineren.
Apple's iPad is met 67 procent van de werelwijde tabletmarkt nog wel erg dominant, maar Android komt langzaam dichterbij. Zij zijn inmiddels goed voor 27 procent van het aantal verkochte tablets. Een jaar geleden stond Apple er nog een stuk florissanter voor: toen was de iPad verantwoordelijk voor 96 procent van de gehele tabletafzet.
Android had een jaar geleden nog maar twee procent van de tabletmarkt in bezit. Doordat het OS op verschillende merken draait, zoals Samsung en Acer, verspreidt het zich snel en makkelijk.
Peter King, directeur van Strategy Analytics, geeft aan dat de aandacht van de tabletindustrie nu uitgaat naar de Amazon Kindle Fire. Volgens het onderzoeksbureau zal dit apparaat door zijn lage prijs (199 dollar) een groot deel van de consumenten gaan aanspreken. Amazon wil hiermee de strijd aangaan met Apple en Android.