Android voorbij Apple op zakelijke markt

Android voorbij Apple op zakelijke markt

Redactie WINMAG Pro

Het aandeel zakelijke smartphones draaiend op Android en Apple iOS is de laatste jaren sterk aan het stijgen. Vanaf 2012 is er een nek-aan-nekrace ontstaan tussen deze twee platformen. Aan het begin van 2016 lijkt Android vooralsnog een neuslengte voor te liggen op Apple iOS.

Merendeel draait op Android

39 procent van alle zakelijke smartphones draait op Android. Kort daarachter volgen smartphones die draaien op iOS (37%). Blackberry, vier jaar geleden nog marktleider, is inmiddels bijna geheel verdwenen als het gaat om zakelijke smartphones (2%). Dit blijkt uit analyse van circa 1500 interviews die Computer Profile de afgelopen zes maanden heeft gehouden met IT-verantwoordelijken van Nederlandse bedrijfsvestigingen met 50 of meer werknemers over de telecomomgeving.

Symbian-toestellen, die nog lang zichtbaar waren in een aantal sectoren, zijn in 2016 niet meer op de markt te vinden. Hierdoor is de markt feitelijk verdeeld tussen Apple, Microsoft en toestellen die op Google’s Android draaien.

Microsoft lijkt de laatste jaren in de zakelijke markt beetje bij beetje terrein te winnen. Met name bij onderwijsinstellingen, waar relatief een beperkt aantal zakelijke smartphones in gebruik is, vormen toestellen met Windows Phone een groot gedeelte (54%) van het totale aantal zakelijke smartphones. Voor de twee koplopers, Android en iOS, geldt dat het aandeel Android-toestellen bovengemiddeld hoog is in de segmenten; gezondheidszorg (61%), IT & Utilities (52%) en transport (51%). iOS kent haar hoogste aandeel bij overheidsinstanties (62%) en in het handelssegment (54%).

Merken smartphones

Android is het meest voorkomende platform, maar Apple is op de Nederlandse zakelijke markt (met 50 of meer werknemers) nog steeds de meest voorkomende smartphonefabrikant. Circa 38 procent van de aangetroffen smartphones betreft een iPhone. Samsung is in de Nederlandse zakelijke markt de nummer twee, met circa 31 procent. Alle andere fabrikanten die op Android draaien vormen minder dan 3 procent van het totaal. Nokia/Microsoft vormt ruim een vijfde van de aangetroffen toestellen. 

Blackberry vrijwel verdwenen

​De zakelijke smartphonemarkt lijkt af te stevenen op een driedeling. Blackberry is nu vrijwel geheel verdwenen en ook de andere smartphonefabrikanten laten een dalende lijn zien. Een van de uitzonderingen op deze regel is Huawei. Deze fabrikant verscheen voor het eerst in 2015 op de markt met een aandeel nog onder de 1 procent. Dit heeft Huawei  inmiddels uitgebouwd naar circa 1,5 procent.



Voor de verschillende marktsegmenten komen er verschillende aandelen in de installed base terug voor de smartphonefabrikanten. In het publiek domein houden de drie grotere partijen elkaar redelijk in evenwicht. Bij locaties van multinationals is Samsung met een aandeel van 45 procent de meest voorkomende fabrikant. Apple kent haar hoogste aandeel bij locaties van bedrijven met 50 tot 250 medewerkers.
 
Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie