‘Cloud is de nieuwe standaard’

Is het omslagpunt dan eindelijk bereikt? Is cloud niet langer een vraagteken voor bedrijven, maar is het nu het startpunt geworden? Als we dr. Werner Vogels, cto en vicepresident van Amazon, mogen geloven wel.

De Amsterdamse dr. Werner Vogels heeft bij de opening van zijn Keynote tijdens de Amazon Webservices Summit in Amsterdam zijn kenmerkende gevoel voor humor in ieder geval nog niet verloren: ‘Moeten jullie niet aan het strand liggen of zo?’, vraagt hij de al in de vroege ochtend aan de oververhitte aanwezigen in de Amsterdamse Kromhouthal. Op deze warmste julidag ooit zijn zowel nieuwe als bestaande klanten naar de monumentale fabriekshal getrokken om zich voor te laten lichten over wat de grootste cloudprovider ter wereld voor hun bedrijven en startups kan betekenen.

Van adoptie naar acceptatie

Volgens Vogels is de onstuimige groei van Amazon Webservices een teken aan de wand dat de adoptie van de cloud nu echt doorzet. Het gebruik van Amazon Webservices kent een waanzinnige groei, met groeipercentages van de meest gebruikte diensten die rond de honderd procent schommelen. ‘Inmiddels gebruiken meer dan een miljoen klanten ons platform en zien we dat ondernemingen de cloud steeds meer als noodzaak gaan zien.’ Naast de grote corporates, die te kampen hebben met oude infrastructuur die de volledige overstap naar de cloud bemoeilijkt, zijn startups een belangrijke drijvende kracht volgens Vogels.

‘Startups hebben het voordeel dat ze niet vastzitten aan legacy-infrastructuur’, vertelt Vogels. ‘Ze zijn letterlijk geboren in de cloud en zetten deze op iedere mogelijke manier in om hun bedrijf zo agile en lean mogelijk in te richten.’ Wat daarnaast opvalt is dat steeds meer grote ondernemingen diezelfde structuur willen omarmen. Ze willen wendbaarder worden, snel op ontwikkelingen in kunnen spelen en beter op de klantvraag kunnen anticiperen. De cloud stelt ze in staat om dit te doen. ‘De cloud is de nieuwe standaard geworden. Het is snel, de kosten zijn laag en je kunt precies die diensten afnemen die voor jouw bedrijf nodig zijn.’ Inmiddels maken in ons land tachtig procent van de bedrijven met een beursnotitie op de AEX in een of andere vorm gebruik van Amazon’s cloudplatform.

Lokale ondersteuning

Om al deze startende en bestaande ondernemingen beter te ondersteunen is onlangs het nieuwe kantoor van Amazon geopend in Den Haag. ‘Het is een logische stap’, vertelt Kamini Aisola, regional manager van Amazon Web Services in de Benelux later op de dag in de aircogekoelde persruimte. ‘Je wilt de afstand tot je klanten zo veel mogelijk verkleinen. We zien dat er in Nederland een echte honger voor technologie is, niet alleen bij startups, maar juist ook bij gevestigde bedrijven. De interesse is echt enorm.’ Om ook startups beter te kunnen ondersteunen werkt Amazon ook samen met het StartupDelta-initiatief van oud Eurocommissaris Neelie Kroes. ‘We helpen startups door hun vragen te beantwoorden, ze in contact te brengen met onze partners en venture capitalists, vertelt Kamini. ‘We hebben de kennis in huis om hun reis te begeleiden en hebben een apart team opgesteld met specialisten die ze op elke mogelijke manier probeert te ondersteunen. Het past ook bij ons bedrijf, Amazon heeft startups en hun werkwijze in het dna zitten. Zij willen snel en goedkoop hun werk kunnen doen en wij leveren ze de tools om dat voor elkaar te krijgen. Wat grappig is, is dat de gevestigde ondernemingen daar ook van profiteren, ook zij willen hun werkwijze versnellen. Ze zetten fast-tracks op om nieuwe producten te ontwikkelen en hebben hun eigen interne startups, die onder de noemer intrapreneurship binnnen zo’n grote onderneming tot volle bloei kunnen komen.’

Goedkoop en snel schaalbaar

Tijdens de keynote haalt Vogels een van de meest sprekende Nederlandse startupvoorbeelden Squla op het podium. Deze ontwikkelaar van educationele games stapte in 2011 over naar AWS, omdat hun bescheiden serverinfrastructuur niet langer voldeed. Het nadeel van een startup is dat ze vaak relatief weinig mensen in dienst hebben, waardoor er geen ruimte is voor bijvoorbeeld een apart team voor operations, die de infrastructuur beheert. Dit moet dus op zo’n manier worden geregeld dat de rest van het bedrijf zich zo veel mogelijk bezig kan houden met groei, en de kosten zo laag mogelijk blijven.

Daarnaast heeft Squla door de bedrijfsopzet, te maken met specifiek aanwijsbare piekmomenten: wanneer de scholen open zijn, wordt er waanzinnig veel gebruik gemaakt van hun dienst, maar in de vakanties en in de weekenden veel minder. De schaalbaarheid van de cloud, wat Amazon elastische beschikbaarheid noemt, is dan een uitkomst. Daarnaast wordt er alleen betaald voor wat er wordt gebruikt, dus blijven de kosten zo laag mogelijk. Inmiddels is Squla over de hele wereld actief en kunnen ze doordat ze heel slim werken met een eigen in python ontwikkelde app die serverimages opbouwt, razendsnel uitrollen in nieuwe landen. De rollout van Squla in Polen was onlangs in één dag voor elkaar.

Ook gevestigde partijen als Shell en Talpa zijn deels of volledig overgestapt naar AWS. Vooral de case van Talpa, die gebruik maakt van mobiele apps ter begeleiding van hun televisieprogramma’s, laat zien hoe praktisch het is om een snel schaalbare infrastructuur te hebben. Normaliter is het gebruik van de apps en het verkeer hiernaartoe laag, maar op het moment dat een show op televisie begint, neemt de hoeveelheid traffic binnen enkele minuten gigantisch toe. Voor Shell is de overstap geleidelijk gegaan, de oliegigant is al jaren bezig met de overstap naar de cloud. Om de uitrol in zo’n enorm bedrijf goed te laten verlopen is het wel nodig om alle neuzen dezelfde kant op de krijgen, dat begint al bij de leiding, dus het advies luidt: zorg dat je de bedrijfstop in alle fases betrekt, des te makkelijker krijg je de overstap voor elkaar.

Business impact

Volgens Vogels is dit een teken dat steeds meer ondernemingen echt strategisch over de inzet van de cloud nadenken. ‘Als de cloud het zoveelste nieuwigheidje zou zijn, had de volgende innovatie alweer voor de deur gestaan. De business-impact is wat de groei van cloud aandrijft. Er is geen hardware meer, geen datacentrum, alles is nu software.’ Het is dan natuurlijk wel zaak om te blijven ontwikkelen en Amazon lanceerde dan ook ruim vijfhonderd nieuwe functies en diensten voor haar platform in het afgelopen jaar. ‘We bouwen geen platformen meer, maar tools’, vertelt Vogels. ‘Je hoeft niet te standaardiseren, je kiest de tools die je nodig hebt en laat de rest voor wat ze zijn. Je kunt fouten maken en met een druk op de knop opschalen of wisselen van product.’

Toch blijft beveiliging een heikel punt voor veel ondernemers. Amazon zet zich al jaren in voor een veilige omgeving, waarin de klanten zelf eigenaar zijn van hun data. ‘De security is sterker dan on-premise, niet alleen digitaal, maar ook fysiek. Ik kom mijn eigen datacentrum niet eens in’, vertelt Vogels lachend. ‘Het is wel zaak dat ook bedrijven hier zelf stappen voor blijven ondernemen. Ik zeg altijd tegen ondernemingen: je moet je data encrypten, maar dan moeten ze het wel doen.’ Duidelijk teken is wel dat AWS twee jaar geleden al is goedgekeurd door De Nederlandsche Bank voor alle financiële operaties.

De overstap naar de cloud is volgens Vogels geen binaire beslissing meer. Met hybride mogelijkheden kun je een deel van je infrastructuur gemakkelijk overbrengen naar de cloud, terwijl je essentiele processen zelf in beheer houdt. Toch ziet Vogels dit als een tussenstap: ‘Het is een onderdeel van de reis, niet de bestemming, dat is de cloud. Waarom zou je tegen de cloud vechten? Je kunt je net zo goed verzetten tegen de zwaartekracht.’