'De App Store is dood'

Redactie WINMAG Pro
Eigenlijk is het best tragisch. Apple breekt record na record met haar App Store. Het aantal apps groeit en groeit. Maar wat we niet horen, is dat hiermee het aantal slachtoffers ook groeit. De App Store gaat gebukt onder een plaag zombie-apps.

Wat zijn zombie-apps? Volgens analysebureau Adjust.com, gespecialiseerd in dataverzameling en analyse van apps, zijn dit apps die onzichtbaar zijn omdat ze in geen enkele chart voorkomen. Met andere woorden, mensen weten de weg naar de desbetreffende app niet te vinden. Dat dat een probleem is voor de ontwikkelaar hoeft natuurlijk geen verrassing te heten.

Lucky shots

Dat zombie-apps bestaan is niet heel vreemd. Net als met fysieke goederen zijn deze digitale aankopen soms ook niet gewenst. Echter is er hier meer aan de hand: de zichtbaarheid van een app is er niet, en wat je niet ziet, kun je niet kopen. Ontwikkelaars hebben voor een groot deel de marketing van hun eigen apps niet in handen, tenzij ze hiervoor enorme budgetten hebben. Zoals Dries Cludts van ZDNet.be terecht opmerkt over datzelfde report van Adjust: 'De tijd dat het als kleine ontwikkelaar voldoende was om je creatie simpelweg in de App Store te plaatsen en toe te kijken hoe het een publiek genereert, is - enkele uitzonderingen niet te na gesproken - voorbij. Om een populaire app te maken, worden marketing en gebruikerswerving een steeds belangrijker onderdeel.'

Het komt dus vooral neer op lucky shots: hopen dat een invloedrijke website of -blog enthousiast schrijft (of niet, want negatieve aandacht kan ook financieel positief uitpakken) over jouw app. En dan nog is het gissen of jouw app de gedroomde miljoenen binnenharkt.


Bron: Adjust.com

Dood

Adjust is in ieder geval duidelijk over de App Store. 'De App Store is dood', concluderen de onderzoekers van Adjust. De Store zorgt, en kan ook niet meer zorgen, voor de ontwikkelaars die hun Apps in de store zetten. Dat hebben de ontwikkelaars zelf in handen door het spenderen van budgetten voor marketing en het zoeken en beïnvloeden van key influencers. Vergeet ook niet slimme promotie via social media, natuurlijk.

En Android?

Met Google's Play Store gaat het niet veel beter, maar de wildgroei aan apps komt ook door het laagdrempelige van publiceren op de Play Store. Toch zal ook daar iets aan de plaag van zombie-apps gedaan moeten worden, want zwemmen door een oceaan van apps die niemand wilt omdat niemand er het nut van inziet, daar wordt ook niemand vrolijk van. Ook ontwikkelaars niet.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie