Google: Microsofts anticampagne is klinkklare nonsens

De nieuwe privacyvoorwaarden van Google waren voor Microsoft een goede aanleiding om een van zijn aartsrivalen er eens flink van langs te geven in een officiële blogpost. Google zou een loopje met je privacy nemen door onder meer gebruikersinformatie te verkopen aan adverteerders. Onzin, zegt Google nu.

In een officiële blogpost viel afgelopen woensdag de communicatiechef van Microsoft Frank Shaw de zoekgigant frontaal aan. Volgens hem werd het voor gebruikers door de nieuwe maatregelen steeds moeilijker om informatie voor zichzelf te houden. Vrij opzichtig presenteerde Microsoft in hetzelfde blog de eigen alternatieven (Hotmail, Bing, Office 365, Internet Explorer).

De boodschap was een mix van wollige aanprijzingen en vermeende verschillen met de Google-diensten. Hotmail toont geen advertenties op basis van je mailwisselingen. Bing heeft een goede 'user experience'. Office 365 verbergt de documenten in de cloud voor adverteerders. En Internet Explorer is 'de meest populaire webbrowser ter wereld'.

Bij die blogpost bleef het overigens niet; Microsoft plaatste paginagrote advertenties in diverse Amerikaanse dagbladen om de boodschap kracht bij te zetten.

Tegenaanval

Dat liet Google niet op zich zitten. De aantijgingen van Microsoft zijn volgens het internetbedrijf klinkklare nonsens. Policy manager Betsy Masiello publiceerde een officiële blogpost waarin het enkele 'mythes' ontkracht met 'feiten'. De belangrijkste punten:

  • Google verkoopt, ruilt of geeft géén gebruikersinformatie aan en met adverteerders. Het is onzin dat de zoekgigant daar inmiddels 36 miljard dollar mee verdiend zou hebben, zoals FairSearch beweert.
  • Het is is niet moeilijker om privacygevoelige informatie voor jezelf te houden. Je kunt nog steeds alle zoek- en kijkgeschiedenis bewerken en verwijderen, ook uitgelogd nog steeds van allerlei diensten gebruikmaken en zien welke data we verzamelen en waar we deze voor gebruiken.
  • Google-medewerkers lezen je mail niet. Relevante advertenties worden automatisch getoond naast e-mail, zonder menselijke tussenkomst.
  • Google Apps zijn veilig en door de overheid gecertificeerd, ondanks dat Microsoft het tegenovergestelde beweert.
  • De nieuwe voorwaarden zijn bedoeld voor een betere gebruikerservaring, niet om adverteerders beter te kunnen bedienen.