Overname zorgt voorlopig voor krimp

Lenovo onderschatte overname van Motorola

Redactie WINMAG Pro
Lenovo had tijdens de overname van Motorola één ideaal voor ogen: het merk weer een globale leider maken. Twee jaar later blijkt dat het voorlopig averechts heeft uitgepakt.

‘We onderschatten de verschillen van cultuur en business model’, laat Lenovo-directeur Yang Yuanqing weten tegenover Wall Street Journal. Het dagblad sprak met medewerkers en oud-medewerkers en verzamelde data over het bedrijf.

 

Eerder succes

Zo dacht het bedrijf bij de overname vooral terug aan eerder succes. Lenovo nam de verlies draaiende tak van IBM over om uit te groeien tot marktleider. Twee jaar later zijn er binnen Lenovo 2.000 Amerikaanse banen minder en werd in mei voor het eerst sinds 2009 een jaarlijks verlies bekendgemaakt.

Eén van de grootste fouten was het Moto-merk terugbrengen naar China. Lenovo was in 2014 markleider in China, maar kwam toen met de Moto X voor 600 dollar en 700 dollar. Als gevolg deden de Lenovo-smartphones het daarna minder goed.

De volledige analyse vind je terug op de website van Wall Street Journal.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie