Met Replika heeft iedereen een persoonlijke chatbot om tegen te praten

De chatbot is misschien wel het meest herkenbare op AI-vlak. Logisch dus dat veel commerciële organisaties chatbots inzetten, maar ook op persoonlijk vlak kunnen bots helpen. Zoals bij het verlies van een vriend of vriendin.

Daarom ontwikkelde Eugenia Kuyda chatbot Replika. Deze bot werd door haar ontwikkeld nadat ze een goede vriend verloor en troost zocht in de bewaarde chatlogs van haarzelf met haar vriend. Het bleek een schot in de roos, want niet enkel zijzelf, ook anderen konden zich vinden in een bot die via machine learning leert van de persoon waarmee deze chat. Op deze wijze ontstond Replika, een bot die leert van de gebruiker die ermee chat.

Replika

Tom De Smedt, taaltechnoloog aan de Uantwerpen, is in het AD kritisch over de bot. ‘Zo'n chatbot gaat de conversatie gewoon terugkaatsen, waardoor je in feite tegen jezelf praat.’ Toch bieden dergelijke conversaties troost. Dit ontdekte ook  James Vlahos, die met de Dadbot een bot maakte om de geest van zijn overleden vader in te vangen.

Om echter therapeutisch van waarde te zijn, is er naast taal en communicatie nog een derde ingrediënt nodig waarvan machine learning gebruik kan maken: context. Pas dan zullen bots ook echt hulp kunnen bieden.

Het maakt de interesse in Replika er niet minder om, want er is een behoorlijke wachtrij om ook een eigen bot te krijgen om tegen te praten. Reserveer je bot hier.

afbeelding van Peter Güldenpfennig

Peter Güldenpfennig | Redacteur

Peter Güldenpfennig is vaste redacteur voor WINMAG Pro. Hij schrijft nieuws, analyses en achtergrondverhalen over mobility, gadgets, internet en software. Zijn interesses liggen bij sociaal-culturele aspecten van ICT in het algemeen, en gaming in het bijzonder.

Bekijk alle artikelen van Peter