Mogelijk keerpunt applicatie-ontwikkeling in 2015

Redactie WINMAG Pro
Technologie heeft een keerpunt bereikt. Iedereen maakt inmiddels overal en altijd gebruik van apparaten zoals smartphones en tablets. Bedrijven spelen hier graag op in en passen hun activiteiten aan op deze ontwikkeling. John Goodson, chief product and technology officer bij Progress, heeft zes grote trends op een rij gezet die we in 2015 tegen zullen komen die te maken hebben met deze ontwikkeling.

1. Citizen Developers

IT kan het hedendaagse tempo niet bijbenen en dat is niet heel vreemd. Bedrijven hebben hogere verwachtingen en door de consumerization of IT zijn eindgebruikers veeleisender geworden. De laatste trend die hier aan toegevoegd kan worden is de 'citizen developer' of de ‘Bring Your Own App’ (BYOA)-generatie. Dit zijn medewerkers die voldoende technische kennis hebben om zelf apps te bouwen of voldoende technische ervaring hebben om deel te nemen in het ontwikkelproces. IT zal inspelen op deze trend en grotere organisaties zullen deze trend ondersteunen door citizen developers de ruimte te geven om complexe zakelijke applicaties te bouwen zonder ondersteuning vanuit de IT-afdeling.

2. Het gat genaamd Internet of Things wordt gedicht

Organisaties zullen nu echt gaan toegeven aan de Internet of Things. De eerste stappen zullen worden genomen om IoT door te voeren binnen interne en klantgerichte applicaties. Bovendien zullen IoT-vriendelijke codeertalen zoals Node.js meer ingezet worden. Er zal niet direct een ROI worden waargenomen op korte termijn, maar organisaties die niet anticiperen op deze trend en niet starten met het aanpassen van hun ontwikkelprocessen, hebben kans om snel ingehaald te worden door concurrenten die wel vooruit kijken.

3. Combineren van ‘low-code’ en ‘agile’

Organisaties streven ernaar om Enterprise Architecturen te leveren die de beste ondersteuning bieden aan de applicatie-initiatieven die zij gebruiken. Maar er bestaat nog steeds een gat tussen de verschillende ontwikkelinitiatieven. Zelfs in de op cloud gerichte wereld houden organisaties zich nog steeds vast aan een enkel platform. In de toekomst zullen vooruitstrevende organisaties inspelen op de diversiteit van applicaties en hun diverse ontwikkel-skills door een combinatie van ontwikkelbenaderingen te introduceren die zowel low-code (hoge productiviteit) en agile (hoge beheersbaarheid) bevatten. Hierdoor kunnen de aanwezige skills op een effectieve en collaboratieve manier ingezet worden, zonder de beperkingen die je tegenkomt wanneer je gebruik maakt van één platform.

4. Node.js versnelt de omarming van JavaScript

De snelle groei van JavaScript zet door en wordt gesteund door het succes van Node.js aan de server-kant, samen met de kracht van MongoDB. Een andere aanjager is de adoptie van PaaS-oplossingen waardoor Node.js-ontwikkelaars zich kunnen richten op het ontwikkelen van applicaties in plaats van zich bekommeren om de uitrol, het schalen, het beheer en de monitoring van Node.js- of MongoDB-applicaties. Hierdoor nemen DevOps een vlucht omdat primaire processen worden geautomatiseerd en kleine ontwikkelprojecten sneller kunnen starten. Tegelijkertijd wordt voorzien in de infrastructuur voor missie-kritieke bedrijfsapplicaties. Eén van de belangrijkste indicatoren binnen deze trend is de lancering van Node.js 1.0.

5. De volgende stap in dataconsumptie

In 2015 nemen we de volgende stap op het gebied van dataconsumptie. Data is in de toekomst afkomstig van steeds meer verschillende bronnen. Bedrijven zetten nieuwe manieren in om deze databronnen te integreren en zakelijke applicaties te bouwen die de data kunnen transformeren naar een bruikbare informatiebron. Dit zorgt niet alleen voor een toename van de waarde van de data, maar stimuleert ook de business door ervoor te zorgen dat alle bedrijfskritische data is geïntegreerd en centraal wordt opgeslagen.

6. Predictive Selling

In 2015 nemen online bestellingen en ophaalpunten toe, mede doordat de gebruikerservaring nog gestroomlijnder en betrouwbaarder zal zijn. Retailers zullen zich meer verdiepen in Internet of Things en predictive analytics om uiteindelijk te investeren in 'predictive selling'. Doordat steeds meer huishoudens op steeds meer manieren verbonden zijn met het internet, kunnen retailers meer informatie achterhalen en daardoor sneller inspelen op de behoefte van de klant. Zo kunnen zij producten aanbieden waarvan de klant zelf niet eens in de gaten heeft dat hij dit nodig heeft, zoals melk of koffiefilters. De consument krijgt een melding op zijn telefoon, opent deze en klikt op bevestigen. Vervolgens wordt het product vanzelf thuis afgeleverd.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie