Nederland en social media: feiten, cijfers en verwachtingen

Redactie WINMAG Pro
Anno 2017 zijn social media-platformen niet meer weg te denken uit ons leven. Ook Nederlanders socialiseren massaal online, wat deze platformen interessant maakt voor organisaties in het bereiken van bepaalde doelgroepen.

Onderzoeksbureau Newcom deed onderzoek naar het social media-gebruik van Nederlanders, iets wat het bedrijf al sinds 2010 doet. In het social media onderzoek 2017 zijn de laatste cijfers gepubliceerd wat het beeld bevestigd dat sociale online platformen niet meer weg te denken zijn uit ons dagelijkse leven.

Wel stijgers, geen dalers

Ook aankomend jaar kunnen we een stijging van aantal gebruikers op diverse platformen verwachten. Dit blijkt ook uit de cijfers, want WhatsApp (het grootste platform in Nederland), Instagram, Facebook en Snapchat kenden allemaal groei vorig jaar. Ook platformen waarvan een daling in gebruikers werd verwacht zoals Twitter en LinkedIn kenden geen daling, maar stegen ook niet. Het dagelijks gebruik van LinkedIn is overigens wel iets gestegen.

Social media in Nederland in 2017
Bron: Newcom

We zien wel een verschuiving in gebruikersgroepen. Zo kende Facebook een daling van acht procent onder jongeren tussen de 15 en 19 jaar in 2017, maar groeide het platform toch omdat het aantal oudere gebruikers is toegenomen.

Vertrouwen geschaad

De groei van gebruikers is opvallend, want het vertrouwen in social media is behoorlijk gedaald. Zo maakt 66 procent van de social media-gebruikers zich zorgen over de doorverkoop van zijn of haar gegevens, weet 57 procent niet of een platform te vertrouwen is en heeft slechts 17 procent veel vertrouwen in social media.

Verwachting 2017

Voor aankomend jaar kunnen we volgens het rapport ontwikkelingen verwachten die al langer aan de gang zijn. Zo blijft vooral videocontent aantrekkelijk voor gebruikers en doen organisaties er daarom goed aan hierop in te zetten. Daarnaast blijft het analyseren van data belangrijk in het opzetten van een juiste strategie om beoogde doelgroepen optimaal te bereiken.

Social media-gebruik in Nederland
Bron: Newcom

Highlights social media onderzoek 2017

  • WhatsApp is grootste platform in 2017, Facebook en YouTube blijven groeien:
  • Instagram stijgt relatief het sterkst en is de top-5 binnengedrongen;
  • Facebook groeit met name onder ouderen, daling van 8 procent onder jongeren 15-19 jaar in 2017;
  • LinkedIn is niet gegroeid in aantal gebruikers, dagelijks gebruik iets toegenomen;
  • Daling Twitter in 2016 heeft niet doorgezet (ook geen stijging);
  • Instagram en SnapChat blijven groeien en zijn met name populair onder jongeren;
  • Het gebruik van social media blijft stijgen, zorgen om privacy blijven hoog.

Het rapport kan hier kosteloos opgevraagd worden.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie