Review: G Data Small Business Security

raymond
Goede IT-beveiliging is niet alleen voor grote bedrijven belangrijk, ook voor kleine ondernemingen tot zo’n tien werkplekken kunnen hacks en malware desastreus zijn. Maar goede security-software is een kostbare aangelegenheid en past vaak niet in het budget, laat staan dat de complexiteit het haast onmogelijk maakt het goed te beheren. G Data springt in dat gat en komt met SmallBusiness Security, een serieus, gebruiksvriendelijk én betaalbaar totaalpakket voor zakelijke beveiliging.

Het pakket bestaat uit modules die samen een zo compleet mogelijke bescherming moeten garanderen. Zo zijn modules aanwezig voor antimalware, antispam en een firewall. Dankzij DoubleScan-technologie ligt de virusherkenning op een hoog niveau. Naast de gebruikelijke handtekeningmethode scant het pakket ook op verdacht gedrag (Behaviour Blocking) en via een heuristische methode, zodat ook nog onbekende malware de nek wordt omgedraaid. De firewall werkt via eenvoudige wizards waarin de beheerder wordt gevraagd of bepaalde toepassingen toegang mogen hebben tot het internet. Ook kun je als beheerder gemakkelijk in een lijst de toegangsrechten van toepassingen regelen.

Het pakket blokkeert ook verdachte en malafide websites. E-mailbescherming wordt gegeven in Outlook, voor POP3 en IMAP-accounts. Ten slotte bevat het pakket ook een back-up- module. Verwacht geen uitgebreide functionaliteit, maar een oplossing die doet wat het moet doen: het eventueel op gezette tijden verzorgen van een reservekopie. Jammer is daarbij wel dat je niet kunt kiezen voor een back-up naar een online-bron, de back-ups zijn altijd naar fysieke media. Het is dus aan jezelf om ervoor te zorgen dat minstens één van deze reservekopieën veilig buiten het pand bewaard wordt.

Client-adminstrator

SmallBusiness Security kent een client-administrator-aanpak. De werkstations die je wilt beschermen voorzie je van een client. Dat kan een Windows-, Mac-, maar ook een Linux-werkstation zijn. Vervolgens kun je met het administrator-systeem de werkstations eenvoudig beheren. De installatie is recht-toe-recht-aan; eerst installeer je de G Data ManagementServer op het systeem van de verantwoordelijke voor de beveiliging. Vanwege de doelgroep is dat zeer waarschijnlijk iemand die de beveiliging ‘erbij’ doet, een aparte IT-manager is immers in kleine teams hoogst ongebruikelijk. Het is dus belangrijk deze persoon dit eenvoudig en zonder al teveel technische kennis moet kunnen doen.

Daarin is G Data geslaagd; de interface is helder qua opzet en geeft je via een dashboard in één oogopslag de beschermingsstatus van de clients in je netwerk. Ook kun je vanuit het dashboard gemakkelijk clients uitrollen naar de werkstations in je netwerk. Naast werkstationbeheer bevat de ManagementServer ook een module MobileManagement, voor het beheer en de beveiliging van Android-apparaten. Updates halen de clients zelf volautomatisch binnen, daar is de administrator dus niet mee belast. Het hele pakket is erop ingericht om zo onderhoudsvriendelijk en onzichtbaar mogelijk te zijn. Dat lijkt heel aardig gelukt. Vrijwel alle beschermingstaken worden zonder dat de gebruiker het merkt op de achtergrond uitgevoerd. De systeembelasting blijft daarbij relatief laag, we merkten tijdens de testperiode geen merkbare vertragingen op.

Bankguard

Interessante extra is G Data BankGuard. Deze technologie beschermt je tijdens onlinebankiersessies en gevaarlijke trojans die uit zijn op bijvoorbeeld je tancodes of inloggegevens om zo je rekening te plunderen.

Prijs

Niet onbelangrijk voor kleinere ondernemingen is de prijs van de oplossing. Hier weet G Data punten te scoren: het pakket is verrassend betaalbaar. Voor 164,46 euro bescherm je een jaar lang vijf gebruikers, waarbij je drie extra ‘stand-alone’ werkstations kunt beveiligen. Grotere ondernemingen kunnen voor 312,40 euro tien gebruikers beveiligen, waarbij je ook weer drie ‘stand-alone’ werkstations van beveiliging kunt voorzien. Eventueel kun je voor 147,93 euro de variant voor vijf gebruikers uitbreiden naar tien, mocht je organisatie groeien.

afbeelding van raymond

Raymond Luijbregts | Manager contentmarketing

Raymond Luijbregts(32) was hoofdredacteur van Clipboard Publishing van 2005 tot 2014. Hij studeerde journalistiek aan de Fontys Hogeschool in Tilburg en begon op zijn 23e bij dit magazine. Na vele reviews van laptops, smartphones en verhalen over marktontwikkelingen, het web en (open source) software nam hij in 2008 het hoofdredactionele stokje over van Peter Kulche. Hij is tevens de mede-grondlegger en ex-hoofdredacteur van DIGIFOTO Pro.

Zijn interesses liggen bij het internet, social media, blogging, content marketing, SEO en technologie in het algemeen.

Twitter: @rluijbregts
Google+: plus.google.com/+RaymondLuijbregts
Web:

Momenteel is hij werkzaam als manager contentmarketing bij NoX PR & Content.

Bekijk alle artikelen van Raymond