TESTWINNAAR: Cleanport e-mailfilter

Wie op het werk 'schoon' wil e-mailen, kan al zijn bedrijfs-e-mailverkeer omleiden via de internetservers van Cleanport, waarna alleen nog spamloze en virusloze mail wordt afgeleverd.

Zo hoef je niet langer te investeren in dure filterhardware en -software n trainingen om die spullen aan de praat te houden. Ook word je mailserver een stuk minder belast, als alleen nog schone mail wordt afgeleverd. Het merendeel van de berichten in de gemiddelde Inbox is immers als spam te classificeren.

De webinterface van CleanPort is daarbij beschikbaar in het Nederlands en ziet er verzorgd uit. De omgeving is opgebouwd uit een zestal tabbladen.

CleanPort biedt bescherming tegen virussen, spam, en e-mail met ongewenste inhoud. Via het controlepaneel kun je zelf opgeven welke bescherming actief moet zijn. Daarnaast maakt CleanPort gebruik van Heuristic Image Character Recognization (HICAR), een eigen technologie die een ontvangen afbeeldingen onderzoekt op verborgen elementen (zoals teksten).

Maildomein
Standaard behandelt CleanPort het maildomein (@uwbedrijf.nl) als een catch-all e-mailadres, wat inhoudt dat alle berichten via dezelfde account worden afgehandeld. Dit neemt niet weg dat je meerdere accounts kunt toevoegen, waarna je per account de individuele beschermingsdiensten kunt activeren en de gebruikersstatistieken kunt opvragen. Via een aparte sectie (Quarantine) kun je een overzicht opvragen van onderschepte virussen, spamberichten en mail met ongewenste inhoud. In dezelfde sectie kun je bovendien aangeven dat onderschepte e-mail linea recta naar de prullenbak verdwijnt, al valt dit niet aan te raden. Je kunt er ook voor kiezen om de kwaadaardige mail wl door te sturen, maar de onderwerpregel van een extra opmerking (bijvoorbeeld [SPAM]) te voorzien.

CleanPort kent een vijftal blokkeerniveaus voor spamberichten, waarbij de hoogte van het percentage van de heuristische scan bepaalt wanneer een bericht wordt tegengehouden. Handig is dat je dit per e-mailaccount kunt opgeven.


Tarief: tot 150 gebruikers: 2,-- per gebruiker, per maand. Vanaf 150 gebruikers: 1,50 (via wederverkopers)