TLD's: drukke dagen voor hosting providers

Redactie WINMAG Pro
De nieuwe namen in domeinland geven nieuwe bedrijven die vaak moeten kiezen voor langere domeinnamen in de bekende extensies de kans nu ook een mooie naam te claimen. Voor reclamebureau’s geven al deze nieuwe extensies weer ruimte voor de creatieve geest en extensies als .guru doen het goed bij ZZP’ers.

Veel van de populaire gTLD’s zijn, niet geheel onverwacht, de extensies waarmee nog iets duidelijker kan worden gemaakt wat men op de internetsite zal aantreffen. Het is dan ook niet gek dat .shop, .app, .online en .store tot de meest populaire gTLD’s behoren. Of deze nieuwe gTLD’s aanslaan bij het grote publiek is nog maar de vraag. Waaschijnlijk gokken veel van de early adaptors erop dat Google en andere zoekmachines enige waarde zal hechten aan sites die met extensies als .shop en .store werken. De vraag is of dat dit ooit zal gebeuren.

Er is ook een keerzijde aan de lawine van gTLD’s; de merkrechthouders zitten weer eens met een dilemma. Toen de .eu extensie het licht zag was de keuze eenvoudig gemaakt. Een registratie in de sunrise voor merkrechthouders was al snel goedkoper dan achterafjuridisch je gelijk zien te halen om gebruik van je merknaam te voorkomen. Daarnaast heeft een .eu extensie ook nog een mooie meerwaarde als portal voor de klanten van internationale bedrijven. Bij zoveel nieuwe extensies als nu is dat niet het geval. Ze allemaal in een sunrise claimen kost veel geld en is daarom niet een voor de handliggende keuze. De verwachting is dat de juridische afdelingen hier nog een flinke kluif aan zullen hebben.

Naast de sunrise voor merkrechten is er een nieuw systeem bedacht waarmee geïnteresseerden zonder merkrecht belangrijke domeinen van te voren kunnen claimen, dus voor de general availability of landrush. Bij de gTLD’s van Donuts (en daarmee de meeste) is er namelijk het Early Access Program. Hiermee krijgen geïnteresseerden zonder merkrecht de kans een domeinnaam te registreren wanneer zij bereid zijn hiervoor behoorlijk in de buidel te tasten. Zo kost een domeinnaam in het EAP de eerste dag zo’n 7600 euro (10,499 Amerikaanse dollar) en dit loopt per dag af tot net iets minder dan 100 euro op de vijfde, zesde en zevende dag. Gedachte achter het systeem is dat wanneer men bereid is flink te betalen men blijkbaar serieus genomen dient te worden. Al met al drukke dagen voor bedrijven als dat van ons. Gelukkig kunnen we preregistraties doen, waardoor we de aanvragen voor onze klanten direct bij de live-gang van de nieuwe extensies kunnen inschieten.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie