Wat betekenen de winstcijfers van Apple echt?

afbeelding van Redactie WINMAG Pro
Sinds Apple haar winstcijfers over het afgelopen kwartaal bekendmaakte en duidelijk werd dat ondanks een recordverkoop van iPhones de omzet en winst daalde, regent het speculaties op internet. Op welke trend duiden de cijfers en (hoe) kan Tim Cook het tij nog keren?

De zojuist gepubliceerde cijfers zeggen grofweg twee dingen: Apple verkocht meer iPhones dan de analisten hadden verwacht en boekte tegelijkertijd een lagere omzet en winst ten opzichte van vorig jaar. Vooral de omzet- en winstdaling laten cijfers zien waar analisten en Apple-kenners al voor vreesden. Niet zonder reden, want de omstandigheden waarin Apple ooit scoorde met de iPod en later de iPhone zijn nogal veranderd. Ondertussen wordt de oorzaak ook bij Tim Cook bij wie het zou ontbreken aan creativiteit en innovatiezucht, maar het is de vraag of die conclusie al getrokken kan worden.

Concurrentie

We hoeven maar naar de cijfers van Samsung te kijken om te zien dat de markt de afgelopen jaren is veranderd. De 6,3 miljard euro die de Zuid-Koreanen wisten binnen te halen het afgelopen kwartaal, steekt immers flink af tegen de 5,2 miljard euro van Apple. Niet zo gek, want het aanbod van Samsung is een behoorlijk stuk uitgebreider dan dat van de voorloper. Heeft Apple momenteel drie modellen op het menu staan, op de Nederlandse site van Samsung alleen al zijn er 24 smartphones te vinden. Een hele andere omgeving dus dan die waarin de allereerste iPhone groot werd.

Daar komt bij dat de concurrerende modellen steeds geavanceerder en mooier worden en dat lijkt de iPhone niet ten goede te komen. Want meer betalen voor het designwerk waarmee Apple zich onderscheidde wilden we best, maar nu de verschillen kleiner worden is het maar de vraag of consumenten die meerprijs nog willen betalen.

Tim Cook

Het probleem van de dalende winstcijfers ligt echter niet bij de iPhones, maar bij de iPads en Macs die in verkoop dalen. Behalve de iPhones – die ook al worden ingehaald door de concurrentie -, gaat het gewoon niet zo lekker met Apple. Sceptici roepen het al maanden: zonder Steve Jobs is er geen florissante toekomst weggelegd voor het Amerikaanse bedrijf. Maar zijn de slechte cijfers echt aan de komst van Tim Cook te wijten? De concurrentie had ook Steve Jobs niet tegen kunnen houden, hoeveel rechtszaken hij ook had aangespannen. Bovendien is het maar de vraag of zijn creatieve brein in staat was geweest om jaar na jaar met een nieuw topproduct te komen waar de wereld steil van achterover viel.

Feit is dat sinds de dood van Steve Jobs de wereld met bange verwachtingen kijkt naar wat er uit de machines van het bedrijf rolt. En dat is tot nu toe nog niet veel. In september worden nieuwe producten verwacht. Dit zullen de eerste apparaten zijn die niet onder toeziend oog van Steve Jobs zijn vervaardigd. In het najaar van 2014 staan er volgens het persbericht van Apple 'amazing new products' op het programma. Tegen die tijd zal dan eindelijk blijken of Tim Cook in staat is het tij te keren. Of het plastic smartphones, een iWatch of een andere innovatie is, maakt niet uit. Zolang het de wereld maar kan verrassen met iets waarvan we het bestaan niet konden bedenken. Alleen dan kan Tim Cook de sceptici overtuigen en Apple redden uit een hevige concurrentiestrijd.