Hoe grote techbedrijven de werkomgeving optimaliseren

Werken bij Google, IBM of Facebook: hoe bevalt dat?

Bart Remmers
Niet alleen kleinere bedrijven en startups schermen met een zo gelukkig, efficiënt en divers mogelijke werkvloer, juist de grote techbedrijven communiceren vol trots over beleid dat werken bij hun onderneming zo aangenaam en uitdagend moet maken. Hoe doen ze dat? We nemen een kijkje bij enkele grote spelers en hun beleid.

Een woord dat je de laatste jaren (gelukkig) steeds vaker hoort vallen wanneer we het hebben over aannamebeleid en management is 'diversiteit'. Het gaat dan over huidskleur, culturele achtergrond, religie, man-vrouwverhouding en de LHBT’ers (de afkorting voor Lesbisch, Homoseksueel, Biseksueel en Transgender). 

Een gebrek aan werknemers uit die laatste groep is niet alleen ethisch en sociaal-maatschappelijk onwenselijk, maar ook nadelig voor de business. Veel middelgrote en grote techbedrijven hebben de zichtbaarheid van LHBT'ers hoog in het vaandel staan. Technologiebedrijf SAP is er een van.  Volgens Christian Heide, Client Partner van technologiebedrijf SAP Nederland, zijn LHBT-diversiteit en tolerantie essentieel voor de productiviteit, het imago en de aantrekkingskracht voor talent, zo vertelde hij vorig jaar aan Baaz magazine.
 
Nog altijd blijft zo’n 30 procent van alle niet-hetero’s op het werk in de kast. Uit angst voor negatieve opmerkingen, flauwe grapjes of andere hinder. Een vervelende situatie, want je kunt daardoor toch niet helemaal jezelf zijn. Dat ondervond ook Heide. Hij is openlijk homo, zowel privé als op de werkvloer. 'Bij mijn huidige werkgever SAP kan ik gewoon mezelf zijn', verzekert hij ons. Maar niet bij iedere werkgever was het werkklimaat even homovriendelijk. Voor hem was dit een reden om daar niet direct uit de kast te komen, in tegenstelling tot in zijn privéleven

Homograpjes

'Ik voelde me in het begin van mijn carrière niet comfortabel om uit de kast komen. Ik ving af en toe homograpjes op en merkte dat niet iedere collega even tolerant was richting niet-hetero’s.' Maar in de kast blijven kost de nodige energie en veroorzaakt stress. 'Het komt vreemd over als je niet of nauwelijks over je privéleven vertelt. Collega’s gaan zich afvragen waarom je vrijwel nooit persoonlijke details prijsgeeft. Terwijl het juist belangrijk is dat je goed contact hebt met je collega’s. Het gevaar is dat je je continu gaat afvragen aan wie je wat kan vertellen, in plaats van dat je al je energie en creativiteit in je werk kunt steken.'

Recent onderzoek onderstreept Christian zijn persoonlijke ervaringen. LHBT’ers die op het werk in de kast blijven, presteren aantoonbaar minder dan zij die wel helemaal zichzelf kunnen zijn. De cijfers zijn veelzeggend. Maar liefst 62 procent van alle afgestudeerde LHBT’ers geboren tussen 1980 en 2000 gaat bij hun eerste werkgever terug de kast in. 70 procent daarvan zoekt nog binnen drie jaar ander werk. Voor 85 procent van alle LHBT’ers heeft een intolerant werkklimaat gevolgen voor hun productiviteit.  

The CEO Action for Diversity & Inclusion

Naast een productiever team is er volgens Christian nog een ‘business’-argument voor een homotolerante en diverse workforce: het is goed voor het imago van het bedrijf en daarmee ook de commercie. 'De LHBT-community is niet alleen groot in aantal, maar vaak ook welgesteld. LHBT-koppels hebben vaker dan heterokoppels geen kinderen en dus een groter besteedbaar inkomen. Dan is het niet handig als je als homo-onvriendelijk te boek staat. Een LHTB-vriendelijk imago komt positief over op je doelgroep.'

SAP is niet het enige bedrijf en de LHBT'ers vormen niet de enige groep die de diversiteit (moeten) vergroten. Steeds meer ondernemers zien de noodzaak in. Zo startte een deel van hen met The CEO Action for Diversity & Inclusion, een door talloze CEO's opgesteld manifest dat diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer on top of mind stelt. Onder meer Adobe, Deloitte, HPE, IBM, KPMG, PayPal, Qualcomm, PWC, Symantec, Salesforce, Vimeo en Xerox committeren zich aan het manifest. 

Mooie woorden, maar de daden van de deelnemers? Drie acties vormen de kern. Zo moeten er meer werkplekken worden gecultiveerd die zich perfect lenen voor een open dialoog, discussies en andere gesprekken die gaan over diversiteit en inclusiviteit. Daarnaast kunnen de deelnemende ondernemingen via een speciaal voor het manifest in leven geroepen hub om zo elkander te inspireren, adviseren en informatie te delen. Punt drie is het op touw zetten van interne en externe trainingen om zo daadwerkelijk meer divers en inclusief te werken in de praktijk.​

Verschil tussen man en vrouw

epaalde afgelopen juli dat Google salarisdata uit 2014 moet overhandigen zodat er onderzoek gedaan kan worden naar het mogelijk onderbetalen van vrouwen. Daarnaast moet de tech-gigant ook de persoonlijke informatie van 8.000 werknemers overhandigen. De overheid kan die informatie gebruiken voor eventuele ondervragingen.

Eerder wilde de overheid nog salarisinformatie van de afgelopen 15 jaar, maar dat verzoek is door de rechter afgewezen. Google weigerde mee te werken aan dit verzoek, waardoor de rechter uitsluitsel moest geven. In een blogbericht laat HR-hoofd Eileen Naughton weten mee te werken aan het onderzoek. ‘We investeren veel in onze inspanningen om een eerlijke omgeving te creëren voor al onze werknemers – ongeacht geslacht of huiskleur’, aldus Naughton.

Perfecte werkomgeving

Niet alleen diversiteit onder werknemers wordt steeds belangrijker voor de meeste grote techbedrijven. Ook het gebouw waarin deze mensen werken krijgt een steeds grotere aandacht. Kijk naar het nieuwe nog te bouwen hoofdkantoor van hetzelfde Google. Terwijl Silicon Valley nog steeds praat over de spraakmakende aankomende campus van Apple, tonen de nieuwe foto’s van het toekomstig hoofdkantoor van Google een opmerkelijk project.

Een nieuwe serie tekeningen laat zien dat Google een soort van tentdak over zijn kantoor wil plaatsen. Daarop zal de zoekgigant zonnepanelen plaatsen die het gebouw van stroom moeten voorzien. Google is van plan om zijn campus bijna 600.000 vierkante meter groot te maken.

Fitnessruimte voor de werknemers

Ook voor de wereldwijd opererende PBX-specialist 3CX is een prettige en inspirerende werkomgeving voor het personeel van belang. CEO Nick Galea vertelde er recent nog uitgebreid over in Baaz magazine. Het bedrijf is bezig met een nieuw hoofdkantoor. Heeft Hij goed geluisterd naar de wensen van de werknemers voordat men aan de slag ging met het hoofdkantoor? 'Zeker. We hebben onze werknemers gevraagd welke faciliteiten ze graag wilden zien in het nieuwe onderkomen. Een aantal van hun wensen zijn geïmplementeerd . Om je een voorbeeld te geven: we speelden sinds een tijd met het idee van een fitnessruimte. We hebben het 3CX-personeel gevraagd wat zij van het idee vonden en of ze dachten dat ze daadwerkelijk gebruik zouden gaan maken van de fitnessmogelijkheden.'

De werknemers reageerden enthousiast op het idee. 'Daarom kunnen ze straks gebruik maken van de fitnessruimte op elk moment dat ze wensen', aldus Galea. '3CX moedigt een gezonde leefstijl aan, zeker in het klimaat van een techbedrijf als het onze waar de meeste mensen een groot deel van hun werkdag achter een computer zitten. We vinden het belangrijk om ons personeel te voorzien met faciliteiten als een gym zodat ze een gezonde levensstijl eenvoudiger kunnen aanhangen.'

Natuurlijk moet er vooral ook gewerkt worden en dat het liefst in een zo'n ergonomisch verantwoord mogelijke kantooromgeving waar het niet ontbreekt aan sfeer en gemak. 'Ook op dat vlak hebben we goed geluisterd naar de feedback. Waar voelen onze werknemers zich het prettigste in? Hoe willen ze werken en hoe zit het met het uiterlijk van hun werkruimte? We willen dat onze werknemers op een zo'n productief en comfortabel mogelijke manier hun werk kunnen uitoefenen. De faciliteiten in het nieuwe gebouw dragen daar enorm aan bij.'

Telewerken recept voor succes?

Maar hoe staan de techbedrijven eigenlijk tegenover flexwerken en telewerken? Vaak positief. IBM deed het afgelopen voorjaar onderzoek naar telewerken en concludeerde dat werknemers die vanuit een andere locatie werken meer betrokken zijn en minder snel gestrest. Telewerken, ofwel werk verrichten op afstand en contact houden door middel van telefoon- of internetverbinding, heeft volgens IBM positieve invloed op werknemers. Volgens het onderzoek hebben telewerkende collega’s een betere 'work-life'-balans, zijn ze vaker tevreden over managers en zien ze hun carrière rooskleuriger in.

De uitkomst van het onderzoek is opvallend, merkte nieuwssite The Register op. Want vlak voor de publicatie van het onderzoek oreerde het technologiebedrijf namelijk nog dat het telewerken geen onderdeel is van zijn 'recept voor succes' en daarom zijn medewerkers verplicht om alleen bij één van de zes IBM-kantoren te werken.

afbeelding van Bart Remmers
Door: Bart Remmers

Bart Remmers | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Bart