De digitale agenda van Nederlandse bedrijven: transformatie in volle gang

Redactie WINMAG Pro

Dat een digitale transformatie noodzakelijk is voor Nederlandse bedrijven om competitief te blijven wordt nogmaals bevestigd door onderzoek van DXC Technology. Zij deden onderzoek onder 100 Nederlandse managers en beslissers in verschillende branches, variërend van industrie, IT en telecom tot finance en verzekeraars.

Coks Stoffer
Het onderzoek, Digital Agenda 2020, richtte zich op de staat van digitale transformatie van bedrijven, waar we staan en welke strategieën bedrijven hanteren. Uit het onderzoek komt naar voren dat we er nog helemaal niet slecht voor staan in Nederland.

‘Maar’, benadrukt Coks Stoffer, managing director Nederland bij DXC Technology, ‘op onze lauweren rusten zit er niet in.’ Daar heeft hij gelijk in, want stilstand is achteruitgang, helemaal met het tempo waarin zich nieuwe technologieën aandienen om bedrijven en bedrijfsstructuren praktischer en efficiënter in te richten. Zo blijkt uit het onderzoek dat 83 procent van de ondervraagde bedrijven de markt waarin zij actief zijn zien veranderen door digitalisering. Dat betekent dat bedrijven niet kunnen blijven toekijken of slechts deels investeren in een digitale transformatie, maar de zeilen flink moeten bijzetten en dit ook blijven doen om succesvol en competitief te blijven door het samenstellen van een digitale agenda met gestelde prioriteiten voor de eigen organisatie. 

Concrete resultaten digitale agenda

Uit het onderzoek blijkt dat bijna twee derde (63 procent) van de bedrijven in Nederland hun digitaliseringsplannen al in praktijk heeft gebracht. Van de bedrijven bij wie digitalisering op de agenda staat ziet 45 procent al een positief resultaat in omzet of winst.

Security

47 procent van de ondervraagden noemt security als een belangrijk punt op de digitale agenda. Een manier waarop bedrijven zich beter kunnen wapenen is een goede voorbereiding om bestand te zijn tegen cyberaanvallen in tegenstelling tot enkel het overleven van een aanval.

Nieuwe businessmodellen

Een ander interessant punt wat uit het onderzoek voorkomt. Ruim een derde, 38 procent, kijkt naar verdere digitalisering zoals digitale platforms als aanvulling op of verandering van hun huidige businessmodel waarmee zij opereren.

Stoffer ziet ook dat digitale transformatie zich vertaalt naar het zoeken naar nieuwe businessmodellen: ‘We zien dat veel bedrijven bezig zijn met de volgende strategische stap. Bedrijven moeten technologische mogelijkheden continu in de gaten blijven houden om met behulp van toonaangevende innovaties en veranderingen de steeds stevigere concurrentie voor te blijven of in te halen. Ons onderzoek laat zien dat IT-beslissers dit belang inzien en door willen zetten naar nieuwe businessmodellen.’

De digitale agenda van Nederlandse bedrijven

Digitale agenda Nederland

Bron: DXC Technology

Niet enkel het zoeken naar nieuwe businessmodellen en security staan op de agenda. Zo zoeken bedrijven naar manieren om technologie in te zetten voor betere integratie van product- en serviceafdelingen, en hebben ook dataverzameling en -evaluatie prioriteit op de agenda (beide 44 procent).

Automatiseren van processen is een ander belangrijk punt. 43 procent van de bedrijven heeft dit als punt op de digitale agenda staan.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie