Van lokale held naar wereldspeler in 50 jaar

EIZO een halve eeuw jong!

Redactie WINMAG Pro
EIZO bestaat 50 jaar. Het Japanse bedrijf is vooral bekend om hun brede range aan monitoren, voor gebruik binnen diverse industrieën.

In 1968 begonnen we als OEM (original equipment manufacturer) van zwart/wit TV's op het platteland van Japan. Dat is nu wel anders. Tegenwoordig zijn de beeldoplossingen van de Japanners verkrijgbaar in meer dan 80 landen. Achter de monitoren van EIZO steekt een filosofie, die je tegenkomt vanaf de specificaties tot en met het eindproduct. Zo is EIZO een organisatie die midden in de maatschappij staat en tegelijktijd altijd gaat voor topkwaliteit producten voorzien van de nieuwste technologie. Dat betekent dus niet alleen kwalitatief goede spullen, maar ook state of the art service- en sales-afdelingen.

Design en toepassing

Dat dit niet ten koste gaat van de producten die EIZO maakt, mag blijken, want of het nu om specificaties gaat of het design van de producten, aan beide wordt gedacht. Zo is de FlexScanlijn van professionele monitoren zo vormgegeven dat van een bezel bijna geen sprake is en je hebt binnen deze lijn keuze uit stijlvol vormgegeven monitoren die op verschillende vlakken tegemoet komen aan de wensen van de gebruiker. De energiezuinige EcoView-monitoren zorgen bijvoorbeeld voor een minimaal belastbaar milieu, de Square-serie geeft je de keuze uit diverse beelddiagonalen en paneltechnologieën, en de Touch-serie biedt je monitoren met aanrakingsgevoelige panelen voor diverse toepassingen.

Overigens gaat de vormgeving van de fabrikant verder dan de daadwerkelijke productie. Achter de vormgeving van het logo zit ook een interessant verhaal. De drie kleuren staan zijn RGB. Oftwel Red Green en Blue - de drie hoofdkleuren van het licht. Bij EIZO gaat die symboliek verder, zoals onderstaande illustratie duidelijk maakt.

 

EIZO

Breed inzetbaar

Zoveel mensen zoveel wensen, en dat geldt ook voor industrieën. Daarom kun je ook bij EIZO terecht voor monitoren voor medische toepassingen bijvoorbeeld, maar ook voor signage, color management, gaming tot displays voor air traffic control, allemaal met eenzelfde achterliggende filosofie waarbij zowel rekening wordt gehouden met maatschappij en milieu, als met de eindgebruiker.

Integriteit

Naast de quality policy houdt EIZO er ook belangrijke gedragsprincipes naar buiten toe op na. Zo belooft het bedrijf eerlijk en open te opereren in elk land waar het actief is, eerlijk om te gaan met medewerkers en de lokale gemeenschap, en dit alles met inachtneming van haar kwaliteitsprincipes. Zo biedt EIZO eigenlijk een logische en bovenal wenselijke cirkel van zakelijk opereren tot eindproduct: een bedrijf dat met open vizier opereert naar buiten toe, wat resulteert in producten waar de eindgebruiker iets aan heeft, en EIZO uiteindelijk trots op kan zijn.

5 feiten over EIZO

• Opgericht in 1968
• In 1996 verenigden de verschillende merken van NANAO zich onder de naam EIZO
• De FlexScan L675 van EIZO was de eerste lcdmonitor met een bezel van slechts 18,5 mm dik
• EIZO leverde in 2003 de eerste lcd-monitoren voor kleurmanagement
• In 2013 veranderde ook de bedrijfsnaam Eizo Nanao Corporation in EIZO Corporation

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie