Facebook gaat nepnieuws op een nieuwe manier bestrijden
Facebook test inmiddels al een jaar lang de nepnieuws-markering, en daaruit bleek dat het markeren alleen niet genoeg is voor de bestrijding van valse nieuwsberichten. De gemarkeerde berichten werden nog steeds gedeeld en de informatie die op de onjuistheden wees, raakte vaak op de achtergrond. Bovendien was dit een langzaam proces, omdat het artikel door twee werknemers gecontroleerd moest worden.
Gerelateerde artikelen
Bij het testen van een nieuwe versie van Facebook’s aanbod van gerelateerde artikelen ontdekte Facebook dat kliks op het nepnieuws niet verminderde, maar het aantal deelacties wel. Zo kan het corrigeren van nepnieuws via gerelateerde artikelen misvattingen misschien wel beter verhelpen dan enkel het markeren van een artikel als onwaar. De gerelateerde artikelen die Facebook aanbiedt worden ook gecontroleerd, maar door slechts één fact-checker. Dat versnelt het proces.
Nepnieuws
Facebook is na de verkiezing van Donald Trump begonnen met het bestrijden van nepnieuws, en zet daar naar eigen zeggen flinke stappen in. Omdat veel nepnieuws wordt geplaatst met financiële motieven, het binnenhalen van klikken, wil Facebook die prikkel weghalen door nepnieuws economisch onaantrekkelijk te maken en het verkeer dat nepnieuws trekt te verminderen.