Zo haal je meer uit je data.

Gastexpert: Zo zet je data in voor bedrijfsgroei

Data is het nieuwe goud en belooft veel kansen voor ondernemers. Zo verschijnen er wekelijks tal van koppen boven artikelen die ondernemers aan moeten sporen om zo snel mogelijk, zo veel mogelijk data te verzamelen. Volgens Gartneri wil ruim de helft van alle bedrijven met big data-projecten gegevens analyseren om zo nieuwe zakelijke ideeën op te doen of verkoopprocessen te optimaliseren. Dus als je net zo fanatiek data gaat verzamelen als dat je op Pokémons jaagt, groeit je onderneming dan vanzelf? Helaas! Met alleen data verzamelen ben je er nog lang niet.

Sabine Palinckx, Country Manager bij Qlik heeft jarenlang ervaring op het gebied van big data en business intelligence. Zij gelooft dat data nog veel meer allesbepalend gaat worden: “Kijk bijvoorbeeld eens hoe de retail-industrie vandaag de dag werkt. Alle processtappen, van de bestelling van de klant op zijn iPad tot aan de productie en de levering van het product, zijn gerelateerd aan IT. De data die hierbij gegenereerd wordt, heeft een enorme schat aan informatie in zich om de bedrijfsvoering te optimaliseren. Zou het niet zonde zijn als je die kans laat liggen?” Maar waar te beginnen? Heb je als ondernemer wel data? En zo ja, hoe spin je daar dan goud uit? 

Sabine deelt drie tips die ervoor zorgen dat ondernemers data in kunnen zetten voor het nemen van de juiste beslissingen die bijdragen aan verdere bedrijfsgroei.

1. Benut alle mensen

De eerste tip is het besef dat data geen doel an sich is, maar een nuttig hulpmiddel. Het geeft je de mogelijkheid om situaties vanuit verschillende perspectieven te bekijken, waardoor je op basis van gegevens slimme beslissingen kunt nemen. Het onderbuikgevoel wordt daardoor geëlimineerd. Wat wel heel belangrijk is als je aan de slag gaat met data, is de factor mens. Zij zijn immers degene die op basis van nieuwsgierigheid op onderzoek uitgaan en grasduinen in data. Wil je successen halen met data, zorg dan dat iedereen – van directeur tot secretaresse – toegang krijgt en vrij kan exploreren. Ga maar eens na wat onder de streep meer oplevert: het hele managementteam 80 procent meer kennis geven? Of iedere medewerker 10 procent slimmer maken?

Gebruiksvriendelijke analytische tools kunnen helpen data samen te brengen en te transformeren naar waardevolle inzichten. De kracht van data in het hart van de organisatie zit ‘m vooral in de mogelijkheid om verder te exploreren. De meeste standaardrapportages geven antwoord op de vraag die je vooraf specifiek gesteld hebt, omdat je het idee hebt dat daar het antwoord te vinden is. Meestal blijkt echter dat het echte antwoord pas twee of drie vervolgvragen verder wordt gevonden. De kracht zit ‘m dan ook in de manier waarop de informatie aan ons gepresenteerd wordt en de mogelijkheid tot verdere exploratie.

Let wel dat inzicht real-time beschikbaar moet zijn, vanaf iedere locatie. Beslissingen, van operationele tot strategische, worden tegenwoordig immers met een dagelijkse frequentie op verschillende plekken genomen. Of je nu een etentje hebt met zakenrelaties of een forecast aan het maken bent, zorgt dat je vanaf elk apparaat toegang hebt tot jouw waardevolste bezit: data.

2. Benut alle data

Mijn tweede tip heeft betrekking op de datacollectie. Veel ondernemers vinden zichzelf niet rijp genoeg om met data aan de slag te gaan, maar geloof mij, écht iedere ondernemer heeft waardevolle data in huis die ingezet kan worden om concurrentievoordeel te behalen. De data die je als bedrijf verzamelt hoeft zeker niet per definitie ‘big’ data te zijn. Ga dus eerst een bij jezelf te raden, welke data heb ik al en wat kan nog worden toegevoegd? Beperk je daarbij vooral niet! De kunst zit ‘m namelijk in het combineren van zoveel mogelijk verschillende databronnen. Voorraadinformatie an sich is bijvoorbeeld weinig zeggend, maar als je dit kunt combineren met informatie over de regionale afzet en trends daarbinnen, biedt dit mogelijk nieuwe inzichten met betrekking tot voorraadbeheer en logistiek. Het zijn juist de inzichten uit ogenschijnlijk ongelijksoortige data die een belangrijke bijdrage leveren aan innovatie, omdat er opties naar boven kunnen komen die op voorhand niet bedacht konden worden.

Het benutten van allerlei datasets kan lastig zijn. Weet jij waar jouw belangrijke bedrijfsdata staat? Staat het op een server? In een applicatie in de cloud? Misschien zijn er wel tientallen Excel-sheets in omloop? De uitdaging moge duidelijk zijn: data staat versnipperd opgeslagen en het bij elkaar brengen ervan kan lastig zijn. Zijn stringente regels de oplossing? Wat mij betreft niet. Iedereen werkt op zijn eigen manier en dit hoeft geen probleem te zijn. Wat wel handig is, is een duidelijk kader voor alle gebruikers, zodat dezelfde definities gehanteerd worden. Dit maakt het mogelijk om al hun data op te vragen en te analyseren, ongeacht de bron en de locatie van de bron.

3. Benut alle ideeën

Als je aan de slag gaat met data en met mensen, realiseer je dan dat men gaat experimenteren. Wij zijn van nature nieuwsgierige wezens. Mijn derde tip luidt dan ook: wees niet bang voor een experiment. Wanneer medewerkers bang worden voor mislukkingen, zullen ze eerder geneigd zijn om weer binnen hun comfortzone te werken. Dit remt het ontwikkelen van nieuwe ideeën die de bedrijfsvoering daadwerkelijk kunnen transformeren. En een onderneming kan pas echt vernieuwende beslissingen nemen als je buiten de gebaande paden durft te treden. Als iedereen de beschikking heeft over mogelijkheden om data te analyseren en te visualiseren, zullen er meer mensen beschikken over relevante kennis. Dit stelt hen tevens in staat om trends signaleren en verbanden te leggen. Op basis van deze input kunnen effectievere beslissingen genomen worden. Niet alleen in de directiekamer, maar op alle niveaus van de organisatie.

Data + mensen + ideeën = recept voor succes

Een organisatie kan nog zoveel data verzamelen, maar alleen een bedrijf waar de medewerkers weten hoe deze data moeten interpreteren kan daadwerkelijk goud spinnen van deze data. Zij zijn in staat om sneller, weloverwogen beslissingen te nemen en zo sneller inspringen op (disruptieve) marktontwikkelingen. Visuele analyses helpt hen ook met het identificeren van nieuwe groeikansen, het definiëren van nieuwe bedrijfsmodellen en het vinden van nieuwe manieren om risico’s te reduceren.

Qlik

Qlik’s platform voor visuele analyses zorgen ervoor dat er inzicht en helderheid komt waar die het hardste nodig zijn: daar waar beslissingen worden genomen.  Hierdoor kunnen er binnen de hele organisatie weloverwogen strategische beslissingen worden genomen en worden bedrijfsanalisten en kenniswerkers onmisbare helden.

afbeelding van Sabine Palinckx

Sabine Palinckx | Country Manager, Qlik

Bekijk alle artikelen van Sabine