Hoe zet je marketing automation succesvol in?

Redactie WINMAG Pro
De term marketing automation heb je vast wel eens voorbij horen komen. Ieder jaar staat het bovenaan de agenda van marketeers om meer met marketing automation te gaan doen. Wat is marketing automation eigenlijk?

Hoe draagt het bij aan je resultaten en hoe kun je het succesvol inzetten in je bedrijf. Op deze vragen proberen we antwoord te vinden in de dit artikel. 

Wat is marketing automation?

Om marketing automation succesvol te kunnen inzetten, moeten we eerst weten wat het is. Vertaal je het begrip naar het Nederlands dan hebben we het over het automatiseren van marketing. Dit is nogal een ruim begrip. Meestal wordt marketing automation gezien als het geautomatiseerd communiceren van een gepersonaliseerde boodschap aan een bepaalde doelgroep op een bepaald moment. In de meeste gevallen gaat het om het optimaliseren van de customer journey met als doel leadgeneratie. 

Wat levert marketing automation op? 

Klanten worden steeds veeleisender en markten worden uitdagender. Er komen meer spelers op de markt, daarom wordt efficiëntie en optimalisatie van marketingprocessen steeds belangrijker. Marketeers merken ook veranderingen in consumentengedrag. Consumenten worden steeds minder loyaal, zoeken steeds meer online en maken zelf beslissingen. De invloed van social media groeit en het e-mailverkeer zal daardoor afnemen. Kort gezet kan marketing automation door middel het inzetten van software je strategie direct ondersteunen in het realiseren van leads. De software zorgt er automatisch voor dat je er meer, maar ook betere leads worden gerealiseerd. Door te leren over gedrag en door personalisatie converteren de leads makkelijker. Koppel je marketing automation met de registratie van verkoop en conversie in je CRM-systeem dan zie je precies welke kanalen en acties tot resultaat hebben geleid. 

Marketing automation zorgt daarnaast voor een betere afstemming tussen marketing en sales. Marketing is meestal verantwoordelijk voor het genereren van leads en sales voor het converteren van deze leads naar klanten. De marketing automation strategie staat hier middenin. Ook een voordeel is dat online marketing inspanningen makkelijker geëvalueerd kunnen worden. Je kunt meer analyseren, hierdoor zie je wat leidt tot resultaat en wat niet.

Hoe kun je starten met marketing automation?

Als je inmiddels weet dat je aan de slag wilt gaan met marketing automation dan is het belangrijk om eerst vast te stellen wat je verwachtingen zijn. Bepaal je doelstellingen en ontwikkel een business case. De doelstellingen zijn belangrijk om je aanpak te laten slagen. De keuze voor bepaalde tools op het gebied van marketing automation hangen af van deze doelstellingen. Bekijk welke tools je op dit moment gebruikt en kijk wat je kunt koppelen. Maak je bijvoorbeeld gebruik van een CRM-systeem en wil je de data verrijken met andere systemen, dan is het belangrijk om te weten welke koppelingen er beschikbaar zijn. Breng alle datastromen in kaart zodat je een goed overzicht hebt over wat je waar wilt hebben staan. Vraag je ook af welke reis je doelgroep aflegt voordat zij overgaan tot een aankoop. In dit proces moet je op het juiste moment aanwezig zijn.  

Centrale klantdata

De kans is groot dat je op dit moment meerdere tools gebruikt voor het opslaan van gegevens over je klanten. Vaak is het zo dat gegevens meerdere keren voorkomen. Steeds meer bedrijven proberen een centrale hub te creëren waar alle klantgegevens worden opgeslagen en worden verrijkt. Zo wordt het makkelijker om de gegevens in te zetten voor verschillende doeleinden. Om de klantgegevens centraal te zetten en te verrijken heb je een Customer Data Platform nodig. Hiermee verrijk je je data die uit verschillende bronnen komt. Deze data gebruik je om je campagnes te personaliseren. Bijvoorbeeld, je verkoopt kleding. Stel je eens voor dat er de komende weken een hittegolf wordt voorspelt, dan kun je gegevens die het Customer Data Platform heeft verzameld combineren met de weerdata, om zo je campagnes gericht te targeten op het op zomerkleding zoals bikini’s, zomerjurkjes en korte broeken. Zo kun je inspelen op bepaalde factoren die het aankoopproces van een lead kunnen beïnvloeden. Hoe meer relevante gegevens je verzamelt hoe persoonlijker je de campagne kunt inzetten. 

Hoe maak je van marketing automation een succes?

Een weldoordachte strategie maakt of breekt het succes van marketing automation. Je prospects en klanten hebben behoefte aan verschillende soorten content. Heb je een contentstrategie dan ontwikkel je zogenaamde lead magnets. Zo’n lead magnet overtuigt een lezer om zijn contactgegevens achter te laten in ruil voor informatieve content. Met deze contactgegevens kun je vervolgens zo’n lead opvolgen. De bekendste lead magnets zijn Whitepaper, presentaties, analyses, infographics en eBooks. Marketing automation werkt op basis van triggers. Bezoekers geven hiermee aan waarin ze geïnteresseerd zijn. Door gebruik te maken van lead scoring kun je in kaart brengen wat je bezoekers interesseert en in welke mate, zo kun je bepalen of ze klaar zijn om te kopen. 


 

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie