Jouw online business laten groeien zonder te adverteren

Redactie WINMAG Pro

In de huidige digitale wereld is een website de sleutel tot succes voor veel ondernemingen. Het vormt de digitale etalage, de eerste indruk die potentiële klanten krijgen. Maar te vaak realiseren ondernemers zich niet dat hun website niet het volledige potentieel benut, simpelweg omdat deze niet wordt gevonden in Google. Uiteraard is het dan makkelijk om een zak geld te geven aan Google zodat jij door te adverteren direct zichtbaar wordt. Maar het rendabel maken van die advertenties is vaak niet gemakkelijk. En bovendien, mocht jij door tegenvallers de advertentiekraan ooit moeten dichtdraaien dan ben je direct je bereik kwijt. Wat zijn dan mogelijkheden om met jouw website te groeien in aantallen bezoekers en klanten, zonder dat je meteen moet gaan adverteren? Dat leg ik je uit in dit artikel.

Tekst: Ron van Dijk, Google specialist voor ondernemers bij Dijkdoorbraak

Voor SEO hoef je niet te betalen per bezoeker uit Google

Wanneer je regelmatig de webstatistieken in zou duiken, kun je allereerst bepalen of jouw content wel aanslaat in Google. Trekt de pagina bezoekers naar je website? Of zie je hem helemaal niet terug in de overzichten van landingspagina’s? In Nederland is Google nog altijd de zoekmachine met veruit het grootste marktaandeel. En de meeste mensen starten hun zoektocht op internet nog altijd met het openen van Google. Maar wat als je pagina niet wordt opgemerkt in zoekmachines? Hierdoor mis je waardevolle kansen om jouw werk te promoten, leads te genereren en omzet te vergroten. Een groot aantal bedrijven heeft prachtig ontworpen websites, boordevol nuttige informatie en aantrekkelijke aanbiedingen, maar toch blijven ze onzichtbaar voor potentiële klanten. Het probleem? Jouw content wordt niet zichtbaar in Google-zoekopdrachten.

Stel dat je website niet op de eerste pagina van de zoekresultaten verschijnt. Dan is de kans groot dat deze simpelweg genegeerd wordt door zoekers. Dit betekent dat zelfs de meest waardevolle inhoud en beste aanbiedingen verborgen blijven voor een groot deel van je doelgroep. En onderschat de posities van de advertenties niet. Zij nemen vaak het eerste scherm in beslag en daarna komen pas de organische (niet betaalde) resultaten.

Commando's om Google te checken

Maar weet Google überhaupt de weg naar jouw website te vinden? Worden jouw nieuwste artikelen of productpagina’s wel automatisch geplaatst in Google? Er zijn door Google processen ontwikkeld die het mogelijk maken om de pagina’s van jouw website geautomatiseerd in de zoekresultaten terug te laten komen, dit proces wordt indexeren genoemd. Als specialist met een technische achtergrond is het mogelijk om dit proces van indexeren te begrijpen en om hierop de juiste acties te laten uitvoeren. Hoewel er handleidingen en video’s beschikbaar zijn die je door dit proces van indexeren begeleiden, is niet iedereen technisch onderlegd. En kan het dus gemakkelijk zijn dat je van dit hele proces niets afweet of het niet snapt. Daarom is het belangrijk om eerst te controleren of jouw website en al jouw recente pagina’s überhaupt voorkomen in de zoekresultaten van Google.

Welke pagina's van jouw website bekend zijn bij Google kan je opvragen op een speciale manier. Naast zoekopdrachten is het namelijk mogelijk om commando’s te geven. Deze gebruik je dus om meer inzicht te krijgen in de door Google gevonden pagina's van jouw website. Je doet dit door de zoekopdracht te beginnen met de term site: en dan de domeinnaam van jouw website. Wanneer je dit invult zul je zien dat alle pagina's die Google kent van jouw website naar voren zullen komen. Dit kunnen er tientallen of zelfs honderden zijn. Maar als bijvoorbeeld jouw blogs in de url altijd beginnen met /blog dan kun je met ditzelfde commando opvragen wat de resultaten zijn van alle blogs-pagina’s. Je kunt dan intikken site:www.domeinnaam.nl/blogs

Als je nu geen resultaat krijgt, dan betekent dit dat jouw blogs niet gevonden worden en dat je het technische proces met Google dus moet laten inspecteren door een specialist. In deze situatie kun je nog 100 blogs publiceren, maar ze worden niet geplaatst in Google en hierdoor mis je veel potentie aan zoekers die mogelijk wel in jouw blog geïnteresseerd zijn. 

Ron van Dijk, Google specialist voor ondernemers bij Dijkdoorbraak - Foto gemaakt door: Mandy Brander Fotografie

 

Vaststellen van de juiste zoekopdrachten

Wanneer je jouw pagina’s kunt terugvinden in Google, wordt het tijd voor de volgende stap. Dit is het vaststellen van de posities van jouw pagina’s in de zoekresultaten van Google per zoekwoord. Je gaat dit vaststellen omdat je op deze manier kunt achterhalen welke pagina’s het goed doen, en welke pagina’s potentieel hebben om te verbeteren.

De concurrentie om op te vallen in de eindeloze zee van online content is hevig. Als je pagina niet bij de eerste zoekresultaten verschijnt, is de kans groot dat deze simpelweg genegeerd wordt door zoekers. Dit betekent dat zelfs de meest waardevolle inhoud en beste aanbiedingen verborgen blijven voor een groot deel van je doelgroep. Daarom is het belangrijk om te onderzoeken welke posities je pagina’s nu innemen. Iedereen wil natuurlijk als eerste naar voren komen. Dus het is belangrijk om niet alleen na te denken over de zoekwoorden die voor jouw pagina ideaal zijn om op te scoren. Je moet ook een afweging maken hoe groot de concurrentie is op dit zoekwoord. De hoeveelheid concurrentie bepaalt namelijk hoe groot de kans is dat je hoger zal komen in de zoekresultaten van Google. 

Om dit te illustreren geef ik je een voorbeeld uit mijn eigen werkgebied. Ik ben specialist in Google Analytics. Wanneer ik dus gevonden wil worden op het onderwerp ‘Google Analytics’ moet ik het opnemen tegen meer dan een miljard pagina’s wereldwijd, want ook in het buitenland gebruiken specialisten dezelfde term. De concurrentie is simpelweg te groot om een goede positie in te bemachtigen. Je moet dus op zoek naar een iets specifiekere zoekopdracht waar je wel op kunt scoren. Zo is de term ‘google analytics trainer’ al meer specifiek. Maar nog steeds blijven er miljoenen concurrenten over wereldwijd. Als mijn klanten in Nederland zitten en ik werk in onze eigen taal dan is het beter dat ik overstap op bijvoorbeeld de zoekterm ‘Nederlandstalige Google Analytics trainer’. Door deze keuze maak ik veel meer kans op een goede positie omdat er nog maar een fractie van de concurrentie over is ten opzichte van de eerste situatie met een generieke zoekopdracht met een miljard concurrenten. Het volgende dat ik moet doen is ook echt mijn website inrichten met pagina’s die verwijzen naar deze combinatie van woorden in tekst, links en in de url.

Naast de resultaten per zoekwoord is het ook mogelijk om de resultaten van jouw pagina’s te analyseren. Dit doe je allemaal met software van Google genaamd Search Console. Let hierbij vooral op de url van de pagina, zitten hier misschien meerdere pagina’s tussen die min of meer dezelfde url en zoekwoorden bevatten? Google kan altijd per zoekopdracht maar 1 pagina van jouw website naar voren laten komen dus je vraagt om Google een keuze te laten maken tussen de twee pagina’s die vrijwel identiek zijn. Dit geeft altijd een minder goed resultaat en hierdoor verlies je je potentieel bij deze zoekopdracht. Zorg er dus voor dat voor jouw zoekopdracht altijd maar 1 unieke pagina met eigen url aanwezig is. Eventuele pagina's met vaker dezelfde zoekterm kunnen beter samengevoegd worden, je zult zien dat je hierdoor hoger gaat scoren en dus meer bereik en clicks zal genereren naar jouw website. 

Nog een voorbeeld van een gebied dat je goed in de gaten moet houden is de aanwezigheid van de pagina zelf. Wanneer een website veel verschillende pagina’s heeft is het soms lastig om een goed overzicht te houden en raakt een fout weleens buiten beeld. Een fout kan ervoor zorgen dat jouw pagina een melding geeft nadat je geklikt hebt in Google. ‘Pagina is niet gevonden’ kan dan een resultaat zijn voor de bezoeker, en dat is zonde want vaak zullen bezoekers dan niet blijven hangen op jouw site. En bovendien straft Google dit mogelijk af door jouw resultaat lager te plaatsen, je bent immers niet meer relevant met een foutpagina. Kijk dus goed na of alle pagina’s van jouw website vanuit Google allemaal goed terechtkomen en of er geen resultaten zijn met als paginatitel ‘Pagina niet gevonden’. Vaak wordt deze pagina ook aangeduid met een code genaamd ‘404’, dit zou je mogelijk ook kunnen terugvinden in de url of de titel van de pagina. En wanneer je deze gaat analyseren weet je dus hoeveel bezoekers er op deze pagina terechtkomen.

Trainen en doelen stellen

Als je ergens goed in wilt worden moet je trainen, heel vaak trainen. Vergelijk het met topsporters. Zij oefenen eindeloos om beter te worden. En ze vergelijken hun resultaten continu met eerdere resultaten en met hun doelen. Vertaal dit eens naar hoe jij als ondernemer werkt aan je website. Veel ondernemers werken vaak aan hun online aanwezigheid om te groeien, beter te worden. Ze investeren in prachtige designs en creëren geweldige content, maar negeren de essentiële aspecten die ervoor zorgen dat hun website daadwerkelijk opgemerkt wordt door potentiële klanten. Er wordt niet achterom gekeken na het maken van nieuwe content. Liever blijven ze nieuwe pagina’s aanmaken en publiceren, dus eigenlijk eindeloos oefenen. Maar dan zonder een antwoord te geven op de vraag ‘wat is het resultaat nu in vergelijking met vorige keer?’ of ‘zitten we op ons schema om onze doelstelling te halen?’

Wanneer je niet eenmalig maar continu zou kijken naar de websitestatistieken, dan zul je antwoord kunnen geven op de vragen over het behaalde resultaat. Als je jezelf nu ook een doel stelt dat je op basis van de huidige resultaten wilt groeien met 25% in bezoekers uit Google komend jaar, dan ben je in staat om met de statistieken maand op maand te bepalen hoe ver je nog van dit resultaat verwijderd bent.  

Analyseer een nieuwe periode met resultaten

Wanneer je aanpassingen hebt gedaan aan jouw website komt het moment om dit te evalueren. Zo leer je of jouw aanpassingen effect hebben op de zoekresultaten en weet je dus ook of je aanpassingen zin hebben. In het geval van het verwijderen van dubbele pagina’s (dit noemt Google ‘duplicate content’) zie ik met regelmaat grote effecten ontstaan. De overgebleven pagina wordt dan hoger geplaatst in de zoekresultaten doordat Google beter snapt hoe de pagina geplaatst moet worden ten opzichte van andere pagina’s. Dus dit resultaat moet na enkele weken goed zichtbaar zijn in de aantallen bezoeken.

Nadat deze aanpassing voltooid is, kan er in de data opnieuw gezocht worden naar pareltjes tussen alle zoekopdrachten. Je begint dus eigenlijk weer bij het vorige onderwerp waarin je vaststelt welke zoekopdrachten geoptimaliseerd moeten worden. Dit is een proces dat continu doorloopt, dit wordt ook wel iteratief genoemd. Door continu de data erbij te betrekken is het mogelijk om betere resultaten te halen en zo ga je op de lange termijn groeien in websitebezoek en resultaat zonder dat je nog een euro hoeft uit te geven aan adverteren.

DIJKDOORBRAAK

Ron van Dijk is Google specialist en geeft o.a. GA4 training aan ondernemers met zijn bedrijf Dijkdoorbraak.

 

Dit is een artikel uit Baaz 4.2023. Lees hem nu digitaal: Baaz 4.2023!

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie