TimTim is ontwikkeld door NS samen met Info Support en machinisten

Machinisten van NS beschikken over app met real-time route-informatie

Marc Boersma
Machinisten van de Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben voortaan de beschikking over de app TimTim met real-time route-informatie. Met de TimTim-app kunnen machinisten beter anticiperen op andere treinen op het spoo en dat vergemakkelijkt de proef die NS op dit moment uitvoert met spoorboekvrij reizen.

Machinisten van de Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben voortaan de beschikking over de app TimTim met real-time route-informatie. Met de TimTim-app kunnen machinisten beter anticiperen op andere treinen op het spoo  en dat vergemakkelijkt de proef die NS op dit moment uitvoert met spoorboekvrij reizen. De app is in oktober 2017 in productie genomen.

TimTim

TimTim is ontwikkeld door NS in nauwe samenwerking met Info Support en machinisten – de eindgebruikers van de oplossing. De nieuwe toepassing was nodig omdat de zakcomputer die NS-medewerkers tot voor kort met zich meedroegen (de Railpocket) niet meer voldeed aan de wensen en eisen die de spoorwegen nu heeft. Met TimTim hebben machinisten alle relevante, real-time routeinformatie op één scherm.

NS voert op dit moment een proef uit waarin op een aantal trajecten iedere tien minuten een trein rijdt. Hierdoor is het belangrijker dan ooit dat machinisten real-time inzicht hebben in de situatie op het spoor. Ook tijdelijke snelheidsbeperkingen kunnen in de app worden getoond en zelfs de plekken waar het glad is op het spoor zijn te zien voor machinisten.

NS IT Innovatie-award

Het uitgangspunt was dat de app machinisten niet alleen zou moeten helpen om op tijd te rijden, maar ook nog veiliger en energiezuinig. Jeroen Polman, Manager Applicatie Ontwikkeling & Architectuur bij NS: 'Als je als machinist ziet dat er een langzame trein een paar kilometer voor je rijdt, dan heeft het niet zoveel zin om eerst flink gas te geven en daarna in de remmen te gaan. Dat is niet bepaald energiezuinig; de app helpt ook om elektriciteit te besparen.'

Ook de eindgebruikers zijn nauw betrokken bij het traject. 'We maakten gebruik van ambassadeurs in het veld, eerstelijnsmedewerkers die helpen door rechtstreeks feedback te geven. Zij krijgen altijd als eerste een nieuwe versie en de mogelijkheid om deze te beoordelen.' Deze ambassadeurs hebben niet alleen gezorgd voor een succesvolle livegang, maar waren ook betrokken bij de uitreiking van een bijzondere prijs voor TimTim: de oplossing won de NS IT Innovatie-award van 2017.

afbeelding van Marc Boersma
Door: Marc Boersma

Marc Boersma | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Marc