‘Kleinere partners worden te vaak vergeten’

Onlangs lanceerde ZyXEL haar nieuwe partnerprogramma, met als doel een nog betere samenwerking met haar resellers en andere partners. Niet alleen met kortingen, maar juist met een focus op trainingen, marketing- en verkoopondersteuning. Een belangrijke stap volgens Peter Bos, Head of Channel bij ZyXEL Benelux: ‘We willen ook de kleinere partners de kansen geven met ons mee te groeien.’

Net als het oude partnerprogramma, bestaat ook de nieuwe versie uit drie niveau’s: Reseller, Authorised en Premium. Belangrijk verschil is echter dat de niveaus niet langer afhankelijk zijn van de omzet, maar juist zijn gericht op betere ondersteuning van de partners hoe groter hun business engagement. ‘We zijn echt op zoek naar een commitment om samen met ZyXEL verder te groeien’, vertelt Peter. ‘Dan doel ik niet alleen op de grote partners en resellers, maar juist ook op de kleinere spelers. De vraag die we onszelf hebben gesteld is: hoe kunnen we iedereen belonen voor hun inzet en nieuwe kansen bieden om hun bedrijf te verbeteren?’

Liever echt samenwerken

Volgens Lee Marsden, president van ZyXEL Europe, zijn de ambities van de partners van groot belang. ‘Daarom willen we hen zo goed mogelijk ondersteunen. De toegevoegde waarde en ondersteuning van onze partners is essentieel voor het halen van onze zakelijke doelstellingen. Met het nieuwe partnerprogramma gaan we een nog intensievere samenwerking aan met onze resellers en we verwachten dat dit in 2015 zijn vruchten zal afwerpen.’ Die ondersteuning komt onder andere in de vorm van een nieuw Partner Portal, waar resellers terecht kunnen voor alle zaken die voor hun business belangrijk zijn. ‘Iedereen kan in de nieuwe portal meteen zien hoe ze er voor staan’, vertelt Peter, ‘niet alleen op het gebied van de eigen voordelen, maar ze hebben bijvoorbeeld ook toegang tot gecertificeerde trainingen, prioriteitsondersteuning vanuit ZyXEL, saleskits, dealregistratie, noem maar op.’

Voor Peter is het ook belangrijk om juist de kleinere resellers de mogelijkheid te bieden om hun business te verbreden. ‘Dat is waar wat ons betreft nog veel winst te halen valt. Juist die kleinere partners worden vaak vergeten in andere partnerprogramma’s, terwijl dit bedrijven zijn die nog enorm veel potentieel hebben. Daarnaast is dit ook een behoorlijk groot aantal resellers, waar we graag meer mee samenwerken. We willen de kleinere partners echt aan de hand meenemen en nieuwe perspectieven bieden. Uiteraard vergeten we onze grotere partners niet, maar daar hebben we altijd al goede samenwerkingen mee gehad.’

Naast de vernieuwingen op het gebied van informatie en trainingen zijn er natuurlijk ook voordelen te behalen. ‘Hier hebben we een nieuw beloningsprogramma voor opgesteld, waarbij klanten punten verdienen op basis van aankoopfrequentie. Hoe vaak en hoe meer de reseller ZyXEL aankoopt, des te meer punten worden gespaard. Deze kunnen vervolgens worden verzilverd via een online webshop welke toegankelijk is wanneer men ingelogd is op het partnerprogramma.' Volgens Peter zijn de punten nog het best te vergelijken met Airmiles: ‘Hoe meer je betrokken bent bij ZyXEL, hoe meer je daar voor terugkrijgt in de vorm van support, punten en algemene ondersteuning.’

Gastexpert: Peter Bos
[block][par]Peter Bos is Head of Channel bij ZyXEL Benelux.[/par] [par]Meer informatie over het partnerprogramma van ZyXEL kun je vinden op[br] [url link="http://partner.zyxel.eu"]partner.zyxel.eu[/url][/par][/block]
‘Kleinere partners worden te vaak vergeten’
Onlangs lanceerde ZyXEL haar nieuwe partnerprogramma, met als doel een nog betere samenwerking met haar resellers en andere partners.