Achtergrond: Technologische infrastructuur en de moderne werkplek

Altijd en overal kunnen werken, dat is de moderne werkplek in een notendop. Het klinkt eenvoudig, maar bij die moderne werkplek komt behoorlijk wat technologie kijken. Soms is het lastig om door al die hardware-bomen het bos nog te zien, zeker omdat de specifieke eisen, voorkeuren en financiële mogelijkheden per bedrijf nogal eens verschillen.

To cloud or not to cloud

Misschien wel de belangrijkste keuze is of en in hoeverre je als bedrijf in de cloud wilt werken en dat beperkt zich zeker niet tot alleen software. De mogelijkheden voor cloud computing zijn de laatste jaren flink gegroeid, onder andere op het gebied van Infrastructure as a Service (IaaS). Daarbij verzorgt en onderhoudt een provider bijvoorbeeld (virtuele) servers, storage en netwerkapparatuur. Als ondernemer kun je voor IaaS terecht bij een heleboel bedrijven, waaronder Amazon, Microsoft, IBM en Google. Die worden ook wel de ‘grote vier’ genoemd. Het meest dominant op de IaaS-markt zijn Amazon Web Services en Microsoft Azure. Marktonderzoeksbureau Gartner constateerde onlangs dat Amazon en Microsoft zowel in kwaliteit als in aanbod een voorsprong hebben op de concurrentie, die overigens ook uit veel nieuwe spelers bestaat. Amazon zou momenteel nog een klein streepje voor hebben, maar met beide partijen zit je in principe goed. IaaS brengt diverse voordelen met zich mee, met name voor kleinere bedrijven. Zo is IaaS schaalbaar en flexibel, zijn grote investeringen in eigen hardware niet nodig, hoef je het installeren niet zelf te doen en betaal je alleen voor wat en hoeveel je ervan ook echt gebruikt. Ook werkt IaaS in principe overal, als je maar een internetverbinding hebt. Verder worden de beveiliging en het beheer je uit handen genomen. Wanneer er een server of switch uitvalt of zelfs als een volledig datacenter offline gaat, blijft de service zelf doorgaans gewoon in de lucht.

Desktop, notebook of hybrid?

Hoewel werknemers tegenwoordig graag hun eigen device meenemen naar de zaak (Bring Your Own Device), laten veel bedrijven hun personeel onder meer uit securityoverwegingen toch zoveel mogelijk op dezelfde apparaten werken. Maar welk device past het beste bij jouw business? Er moet grofweg worden gekozen uit drie verschillende soorten devices: de desktoppc, de notebook en de hybrid. In het kader van de moderne werkplek genieten desktop-pc’s misschien niet de voorkeur, want ze zijn simpelweg niet mobiel. Toch mogen desktops niet zomaar afgeschreven worden, want ze zijn in vergelijking met notebooks vaak minder storingsgevoelig, makkelijk uitbreidbaar en de initiële kosten (bij ongeveer dezelfde specificaties) en reparatiekosten zijn lager. Er zijn veel verschillende modellen met uiteenlopende mogelijkheden en prijskaartjes, van de betaalbare all-in-one Lenovo C40 tot de Z840 Workstation van HP, die gerust als een echte krachtpatser mag worden omschreven. Ook op het gebied van notebooks is er voor ieder wat wils. Aan de budgetkant kun je bijvoorbeeld gaan voor de Chromebook 2 van Toshiba of de Asus X553MA. Is er wat meer geld te besteden, dan zijn de nieuwste MacBook van Apple, de Microsoft Surface Book en de Dell XPS 13 uitstekende opties. Het kan ook slim zijn om te kiezen voor een hybrid, die het beste van tablets en notebooks combineert. Microsoft gooide recent hoge ogen met de Surface Pro 4, maar er zijn ook goedkope hybridalternatieven als de HP Spectre x2.

Routers en access points

Zonder een goede (draadloze) internetverbinding kun je weinig met al die apparaten. Een stabiele en kwalitatieve router is daarom essentieel, niet in de laatste plaats omdat de moderne werkplek door nieuwe communicatievormen en mediaformaten steeds meer bandbreedte vereist. De keuze voor een router begint bij de wifi-technologie. Neem je genoegen met 802.11n of wil je het nieuwere, snellere en technologisch geavanceerdere 802.11ac? Het moge duidelijk zijn dat de tweede optie de meest toekomstbestendige is. Routers zijn er in alle soorten en maten. Zo is er onder andere de D-Link AC3200 Ultra Wi-Fi Router DIR- 890L/R, een tri-band-router die zich onderscheidt met hoge snelheden, een prima bereik en een gebruiksvriendelijke interface. Voor wie minder geld aan zijn router wil uitgeven, is het misschien een idee om de Linksys WRT 1200AC aan te schaffen. Deze dual-band-router is simpel in te stellen en biedt snelle gegevensoverdracht. Ergens daar tussenin zit de Synology RT1900ac, een veelzijdige dual-band-router met een prima prijs-kwaliteitverhouding. In kleine bedrijven is alleen een router vaak afdoende, maar als je kantoor steeds groter wordt, kan het zomaar gebeuren dat een access point nodig is om overal goede wifi-ontvangst te krijgen. Ook hier is het aanbod enorm en zijn er meerdere goede opties. Ga bijvoorbeeld voor een access point uit de WAC6500-serie van ZyXEL, zoals de eenvoudig te installeren WAC6503D-S. Of kies voor de stevige en efficiënte N300 EX2700 van Netgear.

Een nas die bij je past

Met de juiste devices en netwerkapparatuur zijn we er nog niet. Zeker binnen bedrijven waar meer dan een paar werknemers op hetzelfde moment bij data moeten kunnen, is een nas onontbeerlijk. Het is mogelijk om zelf een desktop-pc als server te gebruiken, maar dat vereist een flinke dosis technische kennis en ook het beveiligen ervan kan erg ingewikkeld zijn. Een professionele server is voor de meeste kleinere bedrijven dan weer te duur. Veel ondernemers kiezen dan ook voor een nas, vanwege het aantrekkelijke prijskaartje en het gebruiksgemak. In de zoektocht naar de ideale nas moet je onder andere kijken naar de opslagcapaciteit. Een nas moet vaak voor langere tijd meegaan en dus wil je een nas kopen op de groei. Hoe meer bays een nas heeft, hoe meer data je erop kwijt kunt. De krachtige Synology DiskStation DS1513+ heeft er bijvoorbeeld maar liefst vijf. Elke bay biedt ruimte aan een harddrive die tot 4TB aan bestanden kan bevatten. De DS1513+ is voor nas-begrippen wel aan de prijzige kant, ook omdat je de harddrives er nog bij moet kopen. Synology, dat samen met QNAP het grootste marktaandeel in nas-opslag heeft, levert ook producten die meer op instapniveau liggen, zoals de DStation DS216. De processor daarvan is alleen geen snelheidsduivel en usb 3.0-ondersteuning ontbreekt. Synology is natuurlijk niet de enige nas-fabrikant. Andere grote partijen met een prima reputatie zijn Western Digital en Asustor.

Zakelijke VoiP-telefoons

Iedere professional heeft zijn smartphone 24/7 bij de hand, maar voor bedrijven zijn er allerlei redenen om toch vaste toestellen aan te houden. Want je wilt niet dat cruciale telefoongesprekken worden onderbroken, omdat je even geen bereik hebt of je mobieltje hapert. VoIP-telefonie is populair, mede, omdat het goedkoper en vaak stabieler is dan traditionele telefonie. Er is in principe geen speciale hardware nodig; een computer met internetverbinding volstaat, maar dan moet je wel altijd achter je pc zitten om te kunnen bellen. Gelukkig is dit te ondervangen met de vele zakelijke vaste VoIP-telefoons op de markt, van fabrikanten als Polycom, Gigaset en Yealink. Net als bij de andere producten die langskwamen in dit artikel, kun je bij het selecteren van een VoIP-telefoon alle kanten op, afhankelijk van het budget en voorkeuren. Hecht je waarde aan een optimale geluidskwaliteit? Probeer dan een model uit de SoundPoint IP Series van Polycom. Ben je van plan om conference calls te voeren en wil je honderden contactpersonen kunnen opslaan op het toestel? De Yealink SIP-T42G voldoet aan deze criteria. Of wil je een kwalitatief toestel tegen een scherpe prijs? Mogelijk is de FRITZ!Fon M2 dan een verstandige aankoop. Er zijn in Nederland verschillende VoIPproviders en -operators actief, waaronder SpeakUp, Voizz en Tele2, die elk hun eigen voor- en nadelen hebben. Aspecten die meewegen bij het kiezen van een VoIP-aanbieder zijn onder meer de toesteltypes, de mogelijkheden op het gebied van bijvoorbeeld internationaal bellen, doorschakelen en voicemail en natuurlijk het kostenplaatje.

Software licenties
[block]Naast een breed scala aan hardware moet je natuurlijk ook over de juiste software beschikken, maar het aanschaffen van al die licenties is niet goedkoop en het kan moeilijk zijn om het overzicht te bewaren. Hulp nodig? Bedrijven als ACES Direct, Snow Software en Comsoft zetten hun kennis en expertise in om ondernemers te ondersteunen in het gehele proces rond software: Software Asset Management (SAM).[/block]
Achtergrond: Technologische infrastructuur en de moderne werkplek
Essentiële oplossingen op een rij voor de werkplek van nu.