Android- en iPhone-smartphones populair binnen organisaties

Was Blackberry jarenlang de smartphone-koning in zakelijke omgevingen, die tijd lijkt nu voorgoed voorbij. Volgens marktonderzoeker IDC zitten Android-smartphones gemoedelijk naast de iPhone van Apple op de troon in de zakelijke markt.

IDC heeft in een vooruitblikkend rapport bekend gemaakt dat zij verwachten dat Blackberry niet langer de eerste keuze is wanneer organisaties smartphones aanschaffen. Qua security zijn deze telefoons 'een gouden standaard' aldus de IDC, maar doordat consumenten en ontwikkelaars amper nog geïnteresseerd zijn in het platform wordt 'vooruitgang van het platform verhindert'.

Interessant is dat hoewel organisaties de gesloten iPhone prefereren, werknemers juist weer vaker kiezen voor een op Android gebasseerde smartphone. De IDC verwacht dat voor het einde van dit jaar bedrijven 15,1 miljoen Android-toestellen aanschaffen, terwijl werknemers er 87,7 miljoen kopen. Voor privé-doeleinden wordt verwacht dat consumenten in totaal 351,9 miljoen Android-smartphones aanschaffen.
IDC verwacht van Apple dat zij 31,1 miljoen iPhones aan bedrijven gaan leveren en 37,1 miljoen aan werknemers, terwijl 78,6 miljoen iPhones aan consumenten zullen worden verkocht.

Het is erg goed mogelijk dat de Bring Your Own Device-trend te maken heeft met de populariteit van Android-smartphones onder werknemers. Het iPhone-platform is meer gesloten dan het Android-platform en daardoor ook meer beperkt in vrijheid van gebruik. Andersom geldt voor bedrijven dat zij juist de iPhone prefereren om dezelfde reden dat zij de Blackberry prefereerden: vanwege de hoge beveiligingsstandaard en het ietwat gesloten karakter. Zo blijft bedrijfsdata een stuk beter beveiligd dan wanneer het platform open is zoals bij Android het geval is.

Verschuiving smartphones in zakelijke omgevingen
iPhones en Android-smartphones maken in rap tempo terrein binnen zakelijke omgevingen, ten koste van Blackberry.