Blackberry kijkt weer vooruit

Blackberry heeft de crisis achter zich gelaten en zal zich weer gaan concentreren op het maken van winst, aldus directeur John Chen in een interview met persbureau Reuters.

Zakelijke dip

Het geplaagde smartphonemerk zag haar marktaandeel de afgelopen jaren kelderen met de opkomst van de iPhone- en Android-smartphones. Vooral de zakelijke markt, waar Blackberry veel klanten had, liet het afweten en stapte over naar de concurrenten. Chen heeft echter vertrouwen in het merk en denkt dat er verandering aan zit te komen. ‘Ik heb er veel vertrouwen in dat we als bedrijf zullen overleven,’ meldt hij aan Reuters. Volgens Chen zijn de kosten van het bedrijf inmiddels ‘goed te overzien.’

Passport

Het afgelopen kwartaal wist Blackberry de verliezen te beperken, hoewel er nog altijd niet genoeg omzet wordt gedraaid. Dit hoopt het bedrijf te verhelpen door minder vaak nieuwe apparaten op de markt te brengen. Afgelopen jaar lanceerde het bedrijf nog wel de Blackberry Passport, maar het lijkt erop dat dit voorlopig even het laatste model is. De Passport doet het goed volgens Chen. Hij is blij dat het product een succes is, maar wijst er wel op dat er niet genoeg van de Passport zijn gemaakt, waardoor er tekorten zijn ontstaan bij retailers.

Het komende jaar wil Blackberry met ‘één radicaal vernieuwend’ product op de markt komen, naast nieuwe versies van de Passport, Classic en Z3.