Breekt de smartwatch nog echt door?

Pebble zet een kwart van het personeel op straat en Apple verlaagt de prijs van de Apple Watch. Ziet de toekomst van de smartwatch er nog wel rooskleurig uit?

Ontslagen bij Pebble

Pebble mag gerust een pionier op het gebied van smartwatches worden genoemd. Het bedrijf verkeert echter al een tijdje in financieel zwaar weer en deze week werd bekend dat er veertig medewerkers, zo'n 25 procent van het personeelsbestand, op straat komen te staan. Eric Migicovsky, de ceo van Pebble, zei tegen Tech Insider dat het moeilijk is om investeerders te vinden in Silicon Valley. 'Het geld ligt momenteel niet voor het oprapen.'

FitBit en Apple Watch

Er zijn meer aanwijzingen dat het niet fantastisch gaat op de markt voor smartwatches. Zo is de waarde van een aandeel FitBit de afgelopen maanden flink gedaald en sommige analisten zien de recente prijsverlaging van de Apple Watch ook als een teken dat de gadget niet zo goed verkoopt als gehoopt.  ​Dat blijft overigens gissen, want Apple maakt geen officiële verkoopcijfers bekend. Bovendien zijn er naar schatting toch zo'n 10 miljoen exemplaren verkocht en dat is best aardig. Maar we mogen wel vaststellen dat nog geen enkele smartwatch echt een doorslaand succes is geworden. 

Toekomst zal het uitwijzen

​Natuurlijk hoeven de ontslagen bij Pebble niet te betekenen dat de smartwatch uitdraait op een mislukking, want we moeten ook in ogenschouw nemen dat de concurrentie enorm is. Naast Apple proberen ook andere grote spelers als Samsung en LG smartwatches aan de man te brengen. En die bedrijven hoeven het in tegenstelling tot Pebble niet alleen van smartwatches te hebben.

Breekt de smartwatch nog echt door?
Met smartwatch-pionier Pebble gaat het in ieder geval niet goed.