Breekt vr in 2016 definitief door?

De eerste goedwerkende virtual reality-brillen en -hmd's kwamen dit jaar op de markt en dat zorgde voor hooggespannen verwachtingen. Het zijn immers niet de minste partijen die hun vr-brillen op de markt brachten. De vraag is echter of deze technologie ook echt populair wordt.

Microsoft, Google, Samsung, HTC, Sony, het zijn slechts een aantal van de ontwikkelaars die meedoen aan de opkomst van virtual reality. Iedereen lijkt mee te willen doen met de nieuwste hype door een eigen headset te ontwikkelen. Maar voegt virtual reality ook iets toe aan de huidige technologische wereld?

Virtual Reality

Virtual reality houdt in dat je een virtuele wereld om je heen creëert. Denk hierbij aan games die in 360 graden om je heen afspelen, een virtuele versie van Mars of een bureaublad voor je neus. Vr wordt echter vaak met augmented reality verwart, terwijl dit toch echt verschillende dingen zijn. Met ar kun je virtuele objecten over de echte wereld heen projecteren. Hiermee kun je bijvoorbeeld een virtuele winkel maken met virtuele producten in de schappen. Deze producten kun je vervolgens online kopen. Voordeel hiervan is dat je de echte winkelervaring behoudt – je moet immers naar een fysieke winkel toe – maar winkeliers hoeven geen grote voorraden meer aan te schaffen. Wij leggen onze focus nu op virtual reality, gezien augmented reality al langer gebruikt wordt voor diverse doeleinden, al kwam ook deze techniek pas laatste jaren echt op. Dit jaar werden de eerste brillen en headsets die virtual reality ondersteunen op de markt gebracht en dat is een grote ontwikkeling.

Games vs. kantoor

De eerste toepassing waar veel mensen bij virtual reality aan denken is gamen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Sony met de Playstation VR kwam, Samsung's Gear VR precies hiervoor bedoeld is en dat HTC samen met game-ontwikkelaar Valve aan een eigen model werkt. En ook de Oculus Rift richt zich met name op entertainment. Geef ze eens ongelijk, een game spelen waarin je je in de echte wereld waant is een geweldige ervaring en hetzelfde geldt voor het kijken van fi lms. Toch is entertainment niet het enige voordeel dat je uit virtual reality kunt halen. Dit begreep ook NASA, die Microsoft's HoloLens gaat gebruiken voor onderzoek op Mars. Door een virtuele variant van de planeet om een onderzoeker heen te projecteren, is het mogelijk om meer te weten te komen over deze mysterieuze planeet.

Maar ook voor de zakelijke wereld zijn er diverse toepassingen te vinden binnen vr. Denk bijvoorbeeld aan het tonen van een productontwerp, zonder dat je eerst fysiek een voorbeeld in elkaar hoeft te zetten. Je geeft iemand een vr-bril en laat je idee daarmee zien. Mensen kunnen ermee interacteren, wat een beter idee geeft van wat je nu eigenlijk met het product wilt bereiken, en je bespaart er op de lange termijn flink wat productiekosten mee. Daarnaast kun je je gehele bureaublad virtueel tonen, wat je een groter scherm dan ooit geeft. Bovendien heb je veel meer ruimte op je bureau, want een monitor en pc of laptop is niet langer nodig. Slechts een toetsenbord is handig, al kun je deze natuurlijk ook virtueel projecteren. Veel besturingen kun je bij een aantal vr-brillen met je handen doen, dus ook een muis is niet langer nodig. Als ondernemer heb je bovendien vaak videoconferences. Ook dit kun je met een vr-bril doen en ook hier zitten vele voordelen aan. Allereerst heb je geen groot scherm meer nodig, je ziet je gesprekspartner direct voor je. Ook een microfoon en luidspreker worden overbodig, want deze zitten vaak al in de headset. Vr-brillen kunnen bovendien gemakkelijk verbinding maken met het internet, dus tijdens het bellen kun je ook gaan wandelen of iets anders doen. Het gesprek gaat gewoon door.

Maar is het wel zo praktisch?

Het klinkt allemaal prachtig en bovendien erg futuristisch. Wie houdt er nu niet van innovaties als deze? Toch heeft virtual reality niet alleen maar voordelen, er zijn zeker een paar grote minpunten te vinden. Belangrijkste nadeel is natuurlijk de prijs. Hoewel Google met haar Cardboard een goedkope oplossing aanbiedt door een oplossing te maken waarin je je telefoon in een kartonnen bril plaatst, zijn de meeste vr-brillen alles behalve goedkoop. Zo kost Microsoft's HoloLens drieduizend dollar, en dat is slechts de developereditie voor bètatesters. De meeste headsets om mee te gamen zijn wel goedkoper, hierbij wordt er gericht op het jongere publiek dat over het algemeen minder geld heeft. Vr-brillen die ook voor zakelijke doeleinden te gebruiken zijn, zijn echter een stuk duurder. Je kunt op de lange termijn veel kosten besparen door een vr-bril aan te schaffen, maar dan hebben we het over behoorlijk wat jaren. Drieduizend dollar besteed je meestal niet aan een pc voor je werknemers, dus om ze allemaal een vr-bril te geven in plaats van een desktop, is geen optie.

Daarnaast zijn programmeurs nog steeds aan het worstelen met de nieuwe mogelijkheden. Een programma in 3D maken is immers iets heel anders dan een 2D-versie van Photoshop op je computer, om maar wat te noemen. Ook aan de interactie met die virtuele omgeving wordt nog veel gesleuteld en wat we precies kunnen met vr wordt ook nog uitgezocht. Er zijn waarschijnlijk veel meer mogelijkheden met deze techniek dan waar we nu aan denken. Stel je eens voor: je bent geen groot fan van het echte leven en je kunt eraan ontsnappen in een virtuele wereld. Denk hierbij aan pubers die zichzelf nog aan het ontdekken zijn, maar ook bijvoorbeeld verslavingsgevoelige mensen. Virtual reality geeft je de mogelijkheid om uit de echte wereld te ontsnappen en dat kan behoorlijk verslavend werken. Dat is dan ook een grote angst van veel mensen: is dit de volgende vorm van drugs? Bovendien is het bij sommige van deze vr-brillen wel nodig om een pc aan te schaffen. Alle voordelen die je op zakelijk gebied kunt hebben, verdwijnen daarmee. Je vr-bril wordt dan niets meer dan een gigantisch scherm, met een fl ink prijskaartje. Natuurlijk is het maar de vraag of de nadelen tegen de voordelen opwegen en slechts de tijd zal dit uitwijzen. Bovendien verdwijnt het grootste nadeel, de prijs, vanzelf. Zoals we ook bij andere vormen van technologie zagen, gaat deze waarschijnlijk na verloop van tijd zakken. De kans is groot dat we over een aantal jaar precies hetzelfde betalen voor een vrbril als voor een computer nu.

Komt de doorbraak in 2016?

Als we heel realistisch zijn: nee, virtual reality ziet zijn doorbraak waarschijnlijk niet in het aankomende jaar. Hoewel de technologieën en de producten in ontwikkeling veelbelovend zijn, komen de meeste vr-brillen volgend jaar pas uit. Deze versies zullen wel aangeschaft worden, want zoals bij iedere andere nieuwe technologie zullen er hier ook early adopters zijn. Voor de zakelijke branches komt de echte doorbraak nog later, want veel zakelijke toepassingen zijn er nog niet en de vr-brillen die hiervoor te gebruiken zijn, zijn nog veel te duur. In 2016 staan we naar alle waarschijnlijkheid aan het begin van een doorbraak, die in 2017 pas echt komt.

In 2015 kwam virtual reality echt op
Breekt vr in 2016 definitief door?