Chromebooks populair, maar nog niet op de werkvloer

De populariteit van Chromebooks is stijgende. Afgelopen jaar gingen wereldwijd 2,5 miljoen exemplaren over de toonbank. Maar zakelijk gezien is het gebruik zo goed als nihil. Dat stellen de onderzoekers van IDC.

De grootste doelgroep voor Chromebooks lijkt tot nu toe consumenten. Ook in het onderwijs vindt de betaalbare laptopvariant zijn weg. Niet onlogisch, voor consumenten vormen Chromebooks betaalbare 'tweede systemen' of een werkbaar alternatief voor de nog populairdere tablet. In het onderwijs zijn de lage aanschafkosten een pre, maar is ook het eenvoudige beheer een pluspunt.

Op de werkvloer heeft het apparaat het lastiger. Een belangrijke reden lijkt Microsoft Office, of beter gezegd: de incompatibiliteit die een Chromebook heeft met dit populaire kantoorpakket van Microsoft. Ook zijn veel organisaties huiverig om het vertrouwde Windows-platform te verlaten.

Volgens analist Bob O'Donnell van TECHnalysis is een Chromebook op de werkvloer weinig anders dan een mobiele thin client. 'En mobiele thin clients hebben het nooit goed gedaan in zakelijke omgevingen', aldus O'Donnell.

Chromebooks kunnen overweg met Remote Desktop Services en Citrix XenApp, maar dat heeft volgens Gartner tot nu toe niet echt geleid aan een groot succes.

Kansen genoeg

Toch liggen er absoluut kansen voor Chromebooks op de werkvloer zou volgens een toenemende populariteit in het onderwijs uiteindelijk kunnen leiden tot een grotere adoptie in het bedrijfsleven. Sowieso zijn de apparaten veilig (het platform kent geen virussen of Windows-gerelateerde kwetsbaarheden) en relatief gemakkelijk te beheren. Zeker in kleinere organisaties en waar sterk geleund wordt op saas-diensten zijn Chromebooks absoluut goed bruikbaar. Voor bedrijven die sterk leunen op Google Apps zijn Chromebooks en wellicht zelfs Chromebox-apparaten zelfs bijna een no-brainer en een waardig alternatief voor 'normale' al dan niet Windows-gebaseerde systemen.