Effectieve disaster recovery is geen doe-het-zelf project

Herstel na een forse calamiteit: niemand zit er op te wachten. Maar soms kan het niet anders en rampen heb je niet in de hand. Dan kun je maar beter zorgen dat je vanuit de cloud snel verder kunt werken.

Steeds meer bedrijven zien de voordelen van cloud-diensten, en zoeken actief naar mogelijkheden om bedrijfskritische taken en applicaties naar de cloud te verhuizen. Diverse analisten hebben al geconstateerd dat disaster recovery één van de voornaamste kandidaten is voor een dergelijke verhuizing. De bestaande IT-infrastructuur van deze bedrijven beschikt veelal niet over de juiste eigenschappen om back-ups en herstel van data uit te voeren. Door cloud-gebaseerde diensten in te zetten voor deze processen wordt een veilige en efficiënte oplossing voor dit vraagstuk geboden.

DR to the cloud en DRaaS

Er zijn twee veel gebruikte manieren om cloud-gebaseerde disaster recovery (DR) te realiseren: ‘DR to the cloud’ en ‘Disaster Recovery as a Service (DRaaS). De eerste is een doe-het-zelf optie waarbij bedrijven rekenkracht en opslagcapaciteit uit de cloud tot hun beschikking krijgen. Met deze bronnen kunnen ze zelf disaster recovery-diensten, zoals replicatie, configuratie en monitoring beheren. Mogelijke valkuil van deze methode is de beschikbaarheid van belangrijke beheerders bij calamiteiten. Als zij niet beschikbaar zijn om belangrijke data en applicaties te ‘redden’ en herstellen heeft het bedrijf alsnog een probleem.

Bij de tweede methode, DRaaS, ontwerpt en implementeert de dienstverlener de oplossing. Deze partij neemt ook het monitoren en beheren van de data voor zijn rekening. In noodgevallen verbindt de dienstverlener het bedrijf ook met de benodigde IT-bronnen. Bovendien hebben de medewerkers bij calamiteiten altijd de beschikking over experts in disaster recovery en hoeven ze dit proces niet zelf te beheren.

Voordelen van DRaaS

DRaaS heeft diverse voordelen, mits u op de volgende zaken let bij het selecteren van een dienstverlener. Een goed aanbod bevat de volgende componenten:

  • Balans tussen de financiële voordelen van het betalen op basis van gebruik en de transparantie en controle van een goed beheerd systeem. Additionele capaciteit is naar behoefte inzetbaar.
  • Virtuele en fysieke diensten kunnen deel uitmaken van dezelfde oplossing. Bij de meeste bedrijven draaien niet alle applicaties op gevirtualiseerde servers, maar draait nog zeker 10 tot 20 procent van deze applicaties op fysieke servers. Als uw meest waardevolle applicaties op fysieke servers draaien, heeft het afnemen van een dienst voor 100% virtuele disaster recovery-diensten weinig zin. Zorg ervoor dat u weet waar uw belangrijkste data staan en dat deze gedekt worden door de overeenkomst.
  • De kosten van bandbreedte kunnen een belangrijk deel vormen van de kosten van DRaaS. Het datacenter van uw leverancier dient flexibel genoeg te zijn om meer bandbreedte te bieden als u dit incidenteel nodig heeft. Let hierbij op de tarieven, die per provider verschillen als het om extra bandbreedte gaat ten opzichte van de standaard-overeenkomst. Onverwachte omstandigheden kunnen altijd de kop opsteken, zoals de afgelopen jaren helaas diverse keren is gebleken. Voor disaster recovery heeft een bedrijf een partner nodig die meedenkt en bovenal betrouwbaar is. U vertrouwt deze partij tenslotte de continuïteit van uw bedrijf toe.
Gastexpert
[block] [bold] [par]Pieter Holst [/bold]is Area Vice President Enterprise Sales voor de Benelux bij [url link="http://www.verizonenterprise.com"]Verizon[/url]. Holst heeft meer dan 18 jaar ervaring binnen de ICT-sector. [/par] [par] Sinds hij in 2011 in dienst trad bij Verizon heeft hij verschillende sales- en managementfuncties bekleed in de Benelux. Daarvoor was hij actief in internationale managementfuncties bij Avaya, Colt Telecom BV, Draka en IBM. [/par] [/block]