'Er komt een heel nieuw Microsoft aan'

Iedere marketeer kan je vertellen dat klantgerichtheid van essentieel belang is voor zakelijk succes. De praktijk wijst echter uit dat veel bedrijven nog in oude structuren blijven hangen, terwijl de nieuwe technologische ontwikkelingen meer handvatten bieden dan ooit tevoren.

Reden genoeg voor Microsoft en enkele van haar partners en klanten om bedrijven die nog over de streep moeten worden gehaald uit te nodigen in Bussum voor een dag vol interessante sprekers en praktijkvoorbeelden hoe je technologie in kunt zetten en jouw bedrijf kunt transformeren naar een klantcentrische organisatie. Bij 'het nieuwe verkopen' draait alles om de klantvraag en hoe je daar als bedrijf het beste aan tegemoet kan komen. Wanneer je naar de enthousiaste sprekers van het Belgische Nexxworks luistert, zullen ondernemingen nog heel wat veranderingen door moeten voeren willen ze de komende jaren mee kunnen komen met de bedrijven die deze nieuwe principes wel toepassen. Sterker nog: 'Bedrijven moeten netwerken worden', volgens Peter Hinssen van Nexxworks.

'Informatie is met de komst van internet en big data vloeibaar geworden', vertelt Peter tijdens de opening van de dag. 'Markten worden steeds meer netwerken en de klant staat hier centraal in. De gemiddelde klant bestaat niet meer, waardoor ondernemingen ook worden gedwongen minder lineair te denken. Het is nu zaak jouw bedrijf net zo fluïde te maken om goed in te kunnen spelen op de vragen van de klant. Te veel organisaties draaien nog precies hetzelfde als in de twintigste eeuw, maar we zijn inmiddels een eeuw verder. Het is tijd voor de 'data driven organisation'.'

Tools linken

Uiteraard wil Microsoft ook graag laten zien wat ze zelf op dit gebied kunnen doen voor bedrijven en daarvoor hebben ze een paar interessante nieuwe tools ontwikkeld. Nancy Rademaker loopt ons door de mogelijkheden die naar Office365 komen. Iedereen die op een kantoor werkt zal het wel herkennen: er worden verschrikkelijk veel verschillende tools gebruikt, die allemaal niet met elkaar samenwerken. Een intern sociaal netwerk, verschillende mailsystemen, een crm-systeem, al die tools delen geen informatie, waardoor die ook lastig te ontsluiten is. 'Er is geen sprake van een informatie-overload, maar van een input overload', vertelt Nancy.

Office Opengraph en Microsoft Delve moeten in combinatie iedereen binnen ondernemingen snel van relevante informatie voorzien. Microsoft Delve is een soort nieuwsmuur waarin werknemers alle voor hun relevante informatie gemakkelijk bij kunnen houden, kunnen communiceren en meer inzicht krijgen in wat er binnen het bedrijf gebeurt. 'Het moet er voor zorgen dat bedrijfsonderdelen beter samen gaan werken, van een onderneming een netwerk maken. Je hoeft niet langer informatie te zoeken, maar ontdekt het, dat is een heel andere ervaring', aldus Nancy. Het doel is om machine learning, waarbij computers steeds beter leren wat mensen van ze verwachten, door te laten evolueren door de technologie in de praktijk beschikbaar te maken.

Transitie

Ook Microsoft zelf zit volop in de overgang naar deze nieuwe, klantcentrische manier van werken. Eerder liep het bedrijf al voorop bij de introductie van 'het nieuwe werken' en ook in deze overstap is het vast van plan om een leidende rol te spelen. 'Hierbij gaan we uit van wat we de drie 'V's' zijn gaan noemen', vertelt Edwin Hageman, directeur Microsoft Nederland. 'Dat zijn: verbinden, verrassen en vertrouwen. Allemaal essentiële punten om meer klantgericht te werk te gaan.'

Dat is een van de redenen dat Microsoft al in zo'n vroeg stadium Windows 10 met haar gebruikers deelde, zegt Edwin. 'Gebruikers beginnen steeds meer te zien dat we hebben geleerd van het verleden en we merken dat onze klanten en gebruikers ook heel positief reageren op de samenwerking om van Windows 10 echt iets bijzonders te maken, vol functies waar mensen ook echt op zitten te wachten.' De Wall Street Journal kopte onlangs: 'How Microsoft got it's groove back' en te zien aan het enthousiasme tijdens het event lijkt dit ook echt het geval te zijn, onderschrijft ook Edwin. 'Er heerst echt een bepaalde vibe in het bedrijf en we zien dat klanten hier ook op reageren. Er komt een heel nieuw Microsoft aan.'

'Er komt een heel nieuw Microsoft aan'
Microsoft over transformatie naar een klantcentrische organisatie.