Gastexpert: Beaconing: voor jong en oud?

McDonalds, Macy’s en Apple: al deze Amerikaanse giganten maken gebruik van beaconing. Maar eerst een stapje terug. Wat is beaconing eigenlijk? Een beacon is een apparaatje in een winkel, die door middel van bluetooth of wifi signalen kan verzenden naar smartphones van klanten. Hiermee kan software op deze smartphones lokaliseren waar de gebruiker zich exact begeeft. Is hij op de schoenenafdeling of staat hij bij de boeken? In Nederland staat deze trend nog in de kinderschoenen en zijn organisaties op zoek naar manieren om beaconing te implementeren in hun bedrijf.

Onderzoek naar beaconing

Uit onderzoek van Aerohive, blijkt dat de millennials (tussen de 16 jaar en 34 jaar) veel meer open staan voor het ontvangen van relevante aanbiedingen op hun smartphones dan de oudere generaties. Een open deur? Zeker. Maar waarom spelen organisaties hier niet op in? Want vooral deze generatie, die met de iPad in de wieg is geboren, is een doelgroep waar bedrijven nog veel beter op kunnen inspelen. Millennials zijn opgegroeid met internet en zijn gewend aan de informatiemaatschappij. Multitasking is de tweede natuur en ze zijn gewend aan snelle communicatie. Ze zijn gewend aan de constante (online) stroom van informatie en hebben minder moeite met het ontvangen van advertenties op hun telefoon. De uitdaging ligt dan ook bij de oudere generatie. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat mensen van 55 jaar en ouder geen aanbiedingen op hun telefoon willen ontvangen. Zij vrezen een slechte veiligheid en zien de meerwaarde van beaconing niet in. Het is dus van belang als organisatie om de oudere generatie goed te informeren over de eindeloze en handige mogelijkheden.

Meer dan alleen zenden

Een beacon-app stuurt niet alleen informatie uit. Het kan bijvoorbeeld ook een klantenkaart of een spaarsysteem zijn. Wanneer een klant om hulp vraagt bij een aankoop, kan het verkopend personeel inzien wat hij eerder kocht. Zo wordt de service nog persoonlijker en wordt klantbinding makkelijker dan ooit. Immers, door oprechte en echte verbintenis aan te gaan met klanten is de kans groot dat zij altijd voor jou zullen blijven kiezen. En omdat online winkelen steeds populairder wordt, is het belangrijk om mee te gaan met deze ontwikkeling. Immers, fysieke winkels zullen niet verdwijnen. Maar dan moeten retailers wel beleving en betrokkenheid creëren. Beacons kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan die beleving. Wacht dan ook niet tot de huidige millenial een vermogende klant is. Experimenteer nu al en zorg dat u straks beslagen ten ijs komt.

Gastexpert
[block]Gaby Kroet is countrymanager Benelux bij Aerohive.[/block]
Gastexpert: Beaconing: voor jong en oud?
In Nederland staat beaconing nog in de kinderschoenen en zijn organisaties op zoek naar manieren om het te implementeren in hun bedrijf.