Huawei verlegt focus in 2015 naar duurdere smartphones

Huawei gaat zich in 2015 meer richten op duurdere smartphones en hoopt daarmee zestien miljard dollar om te zetten, laat het Chinese bedrijf weten. In 2014 verkocht het bedrijf ongeveer 75 miljoen smartphones, dit jaar moeten dat er honderd miljoen worden.

'Als we meer low-end smartphones verkopen, zouden we onze verzendingen kunnen verdubbelen. Maar in de low-end markt is er geen marge', legt Richard Yu, het hoofd van Huawei's consumer business group, uit. In het komende jaar verwacht het Chinese bedrijf dat meer dan dertig procent van de apparaten voor consumenten die verkocht worden, meer dan 320 dollar kosten. Dat is achtien procent meer dan vorig jaar.

Goedkopere verkopers verdwijnen

Volgens Yu verdwijnen binnen drie tot vijf jaar de meeste goedkopere smartphone-verkopers uit China, aangezien hun bedrijfsmodel niet duurzaam is. 'Er zijn teveel merken in deze industrie', aldus Yu. Om toch te blijven bestaan, breiden veel Chinese concurrenten hun ondernemingen uit naar het buitenland. Ook Huawei doet daar aan mee; volgens de fabrikant kwam in 2014 52 procent van smartphone-inkomsten uit het buitenland. In dat jaar behaalde Huawei een omzet van ruim tien miljard euro, wat dertig procent meer is dan in het jaar ervoor.