IDC: tabletmarkt verschuift naar hybrid devices

De verkoop van tablets blijft krimpen, zo maakt onderzoeksbureau IDC bekend in hun laatste rapport gebaseerd op cijfers uit hun Worldwide Quarterly Tablet Tracker. Door evolutie in hybrid devices de laatste jaren, verwacht IDC komende jaren een groei in het hybride devices-segment.

'De eerste generatie detachables kregen maar weinig voet aan grond, vooral omdat er steeds weer gecompromitteerd werd op zowel het besturingssysteem als de hardware, waardoor consumenten en zakelijke gebruikers ze links lieten liggen', zegt Tom Mainelli, Program Vice President, Devices & Displays bij IDC. 'De apparaten van nu hebben een evolutie doorgemaakt op beide gebieden, waardoor de vormfactor [van detachables] meer en meer omarmd wordt.'

Tablets

Op tablet gebied is de wereldwijde verkoop voor de vijf grootste aanbieders in het derde kwartaal alweer gedaald, met uitzondering van Lenovo. Zij kenden een groei van 0,9 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Koploper is nog steeds Apple, die met 9,9 miljoen iPads de meeste tablets verkocht in het derde kwartaal.