Inkt op kantoor: HP heeft wat uit te leggen (interview)

HP wist begin dit jaar vriend en vijand te verrassen met een multifunctional die je rustig uniek mag noemen. De Officejet Pro X-576dw is de eerste inkjetprinter bedoeld voor kleine werkgroepen, met een afdruksnelheid van 70 ppm en een lagere TCO dan laserprinters. Hoe verloopt de introductie op de Nederlandse markt?

Eerst even naar het apparaat zelf. De Officejet Pro X 576dw is een kleuren-mfp geschikt voor werkgroepen tot ongeveer tien personen. HP gebruikt geen laser maar inkttechnologie in dit apparaat, iets dat voorheen in dit segment nog niet aan de orde was. Dankzij onder andere een papierbrede inktkop haalt het een duizelingwekkende snelheid van zeventig pagina’s per minuut. Misschien nog wel belangrijker: dankzij een energiezuinig ontwerp en efficiënt printsysteem zijn de totale kosten (TCO) lager dan van een vergelijkbare laserprinter. En die TCO was nu juist voorheen een belangrijke reden om te kiezen voor laser.

Het verhaal van HP is duidelijk: voor kleine werkgroepen is deze inkttechnologie een heel verstandige en economische keuze. Zeker in deze tijd, waarin kleine kantoren en zzp’ers de eindjes aan elkaar moeten knopen. Maar datzelfde verhaal moet wel verteld worden aan een doelgroep die gewend is met laser te werken. Want zo zat het speelveld tot voor kort in elkaar: de consument en zzp’er hadden vaak de meeste baat bij inkt, terwijl vanaf een bepaald afdrukvolume laser vrijwel de enige logische optie was.

Seeing is believing

Dat is nu dus niet meer zo, en dan heb je als bedrijf wat uit te leggen aan je doelgroep.‘Momenteel zijn we in Nederland druk bezig met ondernemers te overtuigen. Laser is een proven technology en bedrijven zijn dus geneigd daarvoor te kiezen. Wij kunnen echter laten zien dat inkt voor hen in bepaalde gevallen een betere optie is. Bovendien is inkt ook een proven technology, zeker voor ons: we houden ons al meer dan twintig jaar hiermee bezig. We steken dan ook veel energie in het vertellen van ons verhaal aan de doelgroep. Daarbij hanteren we het principe: “seeing is believing”. Klanten kunnen via een try & buy-programma zelf ervaren of de OfficeJet Pro X-serie geschikt voor ze is. De reacties die daaruit voortkomen zijn positief. Ook hebben we in overleg met bestaande klanten ‘seed loads’ weggezet, gewoon om te kijken hoe onze oplossing in de praktijk wordt ervaren. Ook daar komen enthousiaste geluiden vandaan.’

Branches

De voordelige inkttechnologie is voor sommige branches erg interessant. ‘Ik zie bijvoorbeeld in het onderwijs een rol weggelegd voor de Officejet Pro X-lijn. In die sector staan kosten enorm onder druk en is een lage TCO meer dan welkom. Maar ook andere branches kunnen profiteren van de mogelijkheden die inkt hen biedt.’

Laser

Is laser ten dode opgeschreven? Absoluut niet, volgens Paap. ‘Dankzij de voortschrijdende inkjettechnologie kunnen we organisaties in een bepaald segment nu een extra keuze bieden. Dat is fijn, want HP is sterk in het kijken naar wat voor bedrijven de beste keuze is. Vanaf een bepaald afdrukvolume heeft laser absoluut nog bestaansrecht. Zeker voor de enterprise- sector is laser momenteel nog een logische keuze.’ Of dat in de toekomst wellicht gaat veranderen, houdt Paap in het midden. ‘Ik kan helaas niet in een glazen bol kijken.’