Jouw website mobile-friendly

'Mobilegeddon', zoals de aanpassing van Google aan haar zoekalgoritme wordt genoemd, heeft flink wat effect gehad. Het verkeer naar websites die niet voor mobiele telefoons geschikt zijn, is met ongeveer tien procent gedaald. Mobile-friendly is een must, maar wat houdt dat in?

Eind april paste Google haar zoekalgoritme aan. Dankzij het aangepaste zoekalgoritme krijgen gebruikers gemakkelijker relevante pagina's te zien die geoptimaliseerd zijn voor mobiele devices. Voor desktops en laptops bleef deze rangschikking echter hetzelfde. De aanpassing werd 'mobilegeddon' genoemd en blijkt nu, volgens een rapport van Adobe Systems, flink wat impact te hebben. Ruim 46 procent van de websites die niet mobile-friendly waren, zakten in de lijst. Dertig procent van de sites die wel goed leesbaar zijn stegen in de zoekresultaten. Het heeft dus zeker voordeel om jouw website geschikt te maken voor mobiele devices, en met deze tips ben je een aardig eind op weg.

1. Denk met je duim

Op een desktop of laptop zijn kleine icoontjes geen probleem, maar deze aanklikken met een stylus of je vinger is lastig. Voorkom frustratie door je hyperlinks en knoppen groot genoeg te maken en zorg voor genoeg ruimte tussen deze functies. Zo klikken je gebruikers niet per ongeluk de verkeerde link aan.

2. Maak de navigatie simpeler

Heeft je standaard website veel opties en tabbladen? Maak dan een selectie uit de meest belangrijke pagina's. Waar hebben je gebruikers het meeste aan en waar klikken ze waarschijnlijk het meeste op? Een goed voorbeeld is een webshop: gebruikers willen niet alles over je webwinkel lezen op de 'over ons'-pagina, maar je producten bekijken. Laat een dergelijke pagina dus achterwege.

3. Houd je design eenvoudig

Toeters en bellen op je website kunnen leuk zijn, maar zorgen er ook voor dat je pagina's langzamer laden. Zeker over een 3G- of 4G-verbinding kan dit de laadtijd flink vertragen, wat gebruikers slechts frustreert. Bovendien halen al deze extra's de focus van je uiteindelijke doel af: het werven of informeren van je klanten, of het verkopen van je producten.

4. Minder is meer

Longreads zijn leuk en vaak ook interessant, maar vervelend om van een mobiel device af te lezen. Gebruikt een groot deel van jouw doelgroep met name zijn mobiele apparaat? Zorg er dan voor dat je teksten kort en bondig zijn. Bovendien zijn korte teksten vaak meer to-the-point, waardoor jouw boodschap sneller overkomt bij de lezer. Hoeveel van jouw gebruikers gebruik maken van een mobiel device kun je zien in bijvoorbeeld Google Analytics.

5. Responsive design is driekwart van het werk

Responsive design houdt in dat je website mee schaalt met de grootte van je scherm. Op een desktop is je website groter en staan plaatjes bijvoorbeeld naast elkaar, maar op een smartphone worden de plaatjes onder elkaar gezet, de tekst afgebroken en het algemene ontwerp kleiner gemaakt. Het voordeel hiervan is dat je geen aparte website hoeft te maken voor mobiele apparaten, de pagina herkent automatisch op welk device hij zit en hoe groot alles moet zijn.

Veel aanbieders van websites, zoals Wordpress en Drupal, zijn automatisch responsive. Hier hoef je met het maken van jouw website dus weinig rekening mee te houden, maar kijk voor je jouw site live zet wel even op je smartphone of tablet hoe het eruit ziet om verrassingen te voorkomen. Wordt jouw website voor je ontworpen en ontwikkeld? Geef dan aan dat je een responsive design wilt, al doen de meeste ontwikkelaars dit tegenwoordig sowieso al.

Is jouw website mobile-friendly?

Veel ondernemingen hebben al een website, maar je weet misschien niet of deze ook geschikt is voor mobiele apparaten. Google heeft hier een test voor ontwikkeld. Vul simpelweg de url van je website in en kijk wat de uitkomst is. Je ziet ook meteen hoe de website er op mobiele devices uitziet.