Mazda6

Kennismaken doen we met de Mazda6 SportBreak Skyactiv-D 2.2 TS+ met Lease Pack. Een hele mond vol, maar het komt er op neer dat deze Mazda de strijd aangaat met andere leasekanonnen.

Wat als eerste opvalt is de lengte van de nieuwe Mazda6. De nieuwe Mazda6 is echt een fraaie auto met een aansprekende en agressieve neus, mooie lijnen aan de zijkant en zeker wat meer behouden achterkant. Een zeer geslaagde combinatie. Ook de prijsstelling van de Japanner is erg schappelijk.

Saai, maar wel overzichtelijk

Hoe fraai en aansprekend de Mazda6 aan de buitenkant is, zo donker en saai is het binnenin. Overigens ontbreekt het je aan niets in de cockpit. De ergonomie is prima voor elkaar en ook het materiaalgebruik en de afwerking daarvan zijn in orde. Oké, het is nog steeds geen premium, maar het voelt allemaal zacht en solide aan. Over de stoelen zijn we minder te spreken. De zitting is wat aan de korte kant, waardoor je tijdens een langere rit op een gegeven moment wel gaat schuiven en zoeken naar de juiste positie. De navigatie is afkomstig van Hollands trots TomTom en functioneert prima, al is het grafisch gezien wel wat saai. Zowel voor- als achterin is er voldoende hoofd- als beenruimte aanwezig. Passagiers zitten goed op de achterbank, die via een simpele handeling naar beneden klapbaar is vanuit de bagageruimte. Met de achterbank omhoog kun je er 522 liter kwijt. Maak je de laadvloer helemaal vlak, dan slikt de Mazda6 uiteindelijk 1.631 liter.

Zuinig door slimme technieken

Mazda past een aantal aanpassingen toe om de nieuwe 6 zuiniger te maken. Niet alleen het koetswerk is veel lichter, ook werd er gekeken naar de onderdelen om zo gewicht te besparen. Daarnaast is bij deze diesel de compressieverhouding zo laag mogelijk gemaakt en is i-Eloop geïntroduceerd. Dit is een remgeneratiesysteem, waarmee tijdens het remmen energie wordt opgewekt die weer gebruikt wordt voor bijvoorbeeld de airco draaiend te houden als het start- stopsysteem zijn werk doet. Na een week rijden kwam het gemiddelde verbruik uit op een keurige 5,5 liter op honderd kilometer.

Sturen als vanouds

Het rijden in de nieuwe Mazda is een feest zoals we van het merk gewend zijn. Minder enthousiast zijn we over de demping, die vooral aan de achterkant erg stug aanvoelt en veel oneffenheden in het wegdek doorgeeft. De dikke C-stijl oogt fraai, maar heeft wel consequenties voor het zicht rondom. Vooral schuin naar achteren is het slecht, waardoor er een flinke dodehoek ontstaat. Het is maar goed dat er dodehoekdetectie op deze auto zit. Naast dit snufje doen ook de andere extra’s in het Lease Pack bijzonder goed hun werk. De grootlichtassistent bijvoorbeeld: hij dimt het licht precies op tijd zonder hinderlijk te zijn voor tegenliggers en voelt eveneens prima aan wanneer hij weer grootlicht op moet zetten. Deze extra’s dragen bij aan het rijcomfort en maken van deze Mazda6 een uitstekende kilometervreter.

Test geleverd door rijtesten.nl

Prijs: vanaf € 28.990,-
Bijtelling: 25%

In het kort
+ Direct stuurgedrag
+ Aantrekkelijk geprijsd
+ Zuinige motoren
- Stugge demping
- Zicht schuin naar achteren is slecht
- Korte zitting voorstoelen

 


MKB Proof 2013