Mobiele content sneller geladen met Google's AMP

Steeds meer informatie wordt op een smartphone of tablet gelezen. Volgens een onderzoek van Pew gebruikt zelfs 34 procent van de Amerikaanse smartphone-eigenaren hun toestel om op het internet te surfen. Google springt hier nu op in met Accelerated Mobile Pages (AMP).

Accelerated Mobile Pages moet pagina's sneller laden op een smartphone of tablet. Wanneer dit te lang duurt, verdwijnen je bezoekers namelijk. Google wil met dit project content als video's, animaties en grafische onderdelen laten samenwerken met slimme advertenties en de pagina's zo sneller laten laden. Hiervoor gebruiken ze dezelfde code op diverse platforms en devices, zodat de content altijd snel verschijnt, ongeacht het type smartphone of tablet wat je gebruikt.

Amp html

Voor het project heeft Google een nieuw framework opgezet, genaamd AMP HTML. Dit framework is volledig open source en is gebouwd met bestaande webtechnologieën, waardoor elke website er gebruik van kan maken. Momenteel wordt AMP HTML alleen gebruikt voor Google Search, maar de ontwikkelaar verwacht dat andere Google-producten, zoals Google News, er ook snel gebruik van gaan maken.

De early adopters

Bij elk stukje technologie is er een groep die we de 'early adopters' noemen, de groep mensen die de technologie als eerste gebruikt, ongeacht de eventuele fouten die er nog inzitten. Ook bij de Accelerated Mobile Pages is dit het geval, wereldwijd zijn er al dertig uitgevers van content die meedoen. Hieronder vallen onder meer Twitter, Pinterest, Wordpress.com, Chartbeat, Parse.ly, Adobe Analytics en LinkedIn. Maar ook het Nederlandse medium NRC.nl heeft aangegeven gebruik te gaan maken van AMP HTML.

Ook jij kunt het gebruiken

Iedereen die content publiceert op een website kan gebruikmaken van AMP HTML. Het open source project staat inmiddels al op GitHub en is daarmee gratis te downloaden. De code kun je vervolgens aanpassen aan je website en vervolgens implementeren. De code op GitHub is geschreven in Javascript, een veel gebruikte programmeertaal online.

Het grote voordeel hiervan is natuurlijk dat je pagina's eerder geladen zijn en dat gebruikers daarmee sneller geneigd zijn om op je website te blijven. Advertenties blijven gewoon staan, precies zoals jij wilt, waardoor gebruikers deze ook zien. Een demo van de werking van de Accelerated Mobile Pages is al te zien, door deze link op je mobiele apparaat aan te klikken en op de geladen Google Search-pagina te zoeken op bijvoorbeeld 'nieuws vandaag'. Voor vragen over Accelerated Mobile Pages heeft Google een faq-pagina gemaakt.