Mobile devices op vier wielen: 'Connected cars' zijn in opkomst

Telefoons van nu zijn slimmer dan pc's van tien jaar geleden, maar stap in de auto en je moet welhaast blij zijn als je bluetooth-setjes in staat is tergend traag door je telefoonboek te bladeren. Daar gaat echter spoedig verandering in komen, auto's worden in rap tempo 'connected'. Recent hebben een aantal fabrikanten interessante systemen op de markt gebracht, waardoor je straks écht altijd online bent.

Keyless entry, navigatie met touchscreen, zichzelf inparkerende auto's, achteruitrijcamera', auto's zijn het afgelopen decenia in rap tempo een beduidend stuk slimmer geworden. Toch blijven onze heilige koeien in vergelijking met smartphones ver achter, met name op het gebied van connectiviteit. Ook daar komt verandering in, diverse fabrikanten hebben systemen op de markt gebracht die je ook in de auto laten genieten van de mogelijkheden die internet biedt.

Renault R-Link

Een van die nieuwe auto's die je kunt uitrusten met 'internet' is de Renault Clio. Optioneel is deze auto te krijgen met R-Link, Renault's eigen systeem dat gebaseerd is op Android. Toch is het in de middenconsole geïntegreerde scherm niet eenvoudigweg een Android-tablet, je kunt er ook geen Android-apps op instaleren of draaien. Renault heeft haar eigen ecosysteem ontwikkeld en daar een eigen store bij gemaakt. Daarin zoek je tevergeefs naar gratis apps, alles is betaald. Dat heeft te maken met de manier waarop je bij Renault betaalt voor datagebruik. Je hoeft geen abonnement af te sluiten bij een mobiele provider, ook hoef je niet het 3G-netwerk van je telefoon te delen. In plaats daarvan moet je een abonnement nemen op een basispaket van apps van Renault of TomTom en kun je losse apps bijkopen.

Maar welke mogelijkheden biedt altijd 'connected' zijn dan in het geval van de Clio? Bijvoorbeeld navigatie waarbij je eenvoudig kunt zoeken op locaties in de omgeving die normaal niet snel zijn opgenomen in een navigatiesysteem. Daarnaast kun je het verbruik van je auto en je rijgedrag zeer nauwkeurig analyseren en vergelijken met andere Clio-rijders. Ook geeft Renault je tips om nog zuiniger te rijden. Start de auto en je krijg het weerbericht te zien, terwijl de auto ook de luchtkwaliteit van de buitenlucht in de gaten houdt. Handig is het systeem waarmee de auto zelf contact kan opnemen met een service-punt als er een probleem wordt geconstateerd, de weergave van Twitterberichten op het dashboard is meer een gimmick. Helemaal een speeltje, maar daarom niet minder leuk is R-Sound Effect. Deze app biedt je de keuze uit een aantal verschillende motorgeluiden die worden afgespeeld over de geluidsinformatie en zijn afgestemd op het gebruik van het gaspedaal. Dus terwijl je eigenlijk een klein driecilindertje in het vooronder hebt, krijg je de (geluids)sensatie van rijden met een dikke V8.

Renault R-Link

Volvo Senus Connected Touch

Een andere fabrikant die optioneel je auto 'connected' maakt is Volvo. Hun systeem, Sensus Connected Touch, gaat nog een stapje verder dan R-Link. Daar moet wel direct bijgezegd worden dat je zelf moet zorgen voor een internetverbinding, door middel van een 3G- of 4G-dongel. Daar zul je dus in moeten investeren, maar veel apps zijn gratis of vergen slechts een kleine investering. Doordat het systeem gebaseerd is op Asteroid, een Android-derivaat dat ook door andere fabrikanten wordt gebruikt, is het aanbod aan apps groter en is het voor ontwikkelaars ook interessanter om apps te schrijven. Heb je de verbinding eenmaal op orde, dan zijn de mogelijkheden legio. Allereerst beschikt de Volvo met Sensus Connected Touch over een browser, zodat je (als je stilstaat) iets snel kunt opzoeken online. Ook kun je via Spotify of Deezer muziek streamen of heb je via TuneIn keuze uit meer dan 80.000 radiostations van over de hele wereld. Navigatie is er in de vorm van iGO, dat gebouwen in 3D laat zien en gekoppeld kan worden aan Google Search. Andere apps geven je actuele verkeersinformatie, weersvoorspellingen of helpen je naar de dichtstbijzijnde dealer. Slim is de hotspot-functie, waarmee je ook je passagiers laat profiteren van de internetverbinding van je auto.

Volvo Sensus Connected Touch

Achteraf inbouwen

Voor wie wel graag connected is, maar nog niet toe is aan een nieuwe auto, biedt het Franse Parrot een oplossing. Zij hebben eveneens een Asteroid-systeem, alleen bieden ze deze aan voor achteraf-inbouw. Qua functies komt het systeem grotendeels overeen met Volvo's Sensus Connected Touch. Dat is niet vreemd, laatstgenoemde is een afstammeling van deze Parrot Asteroid Smart. Dankzij het 2-DIN-formaat kun je de Parrot inbouwen in veel moderne auto's. Het apparaat is uitgerust met een 7-inch capacitief touchscreen en kan eveneens overweg met apps als Spotify, TuneIn, Google Search en diverse navigatiesoftware. Via de Asteroid Market kun je een flink aantal verschillende apps downloaden. Voor verbinding met internet heb je een dongle, smartphone met internetverbinding of een actief wifi-netwerk nodig.

Toekomst

Momenteel staan de ontwikkelingen nog in de kinderschoenen, al komt Parrot's Asteroid-systeem al dicht in de buurt van een volwaardige tablet in de auto. De mogelijkheden zijn eindeloos, net zoals dat al voor smartphones en tablets is gebleken. Zeker nu spraaksturing beter en beter wordt, komt de fictie van Knight Rider steeds dichterbij. Het lijkt slechts een kwestie van tijd voordat auto's al weten waar we heen willen voordat je instapt (denk aan Google Now), met je in gesprek gaat en je zo kan wijzen op dat ene leuke cafeetje of je eraan herinneren langs de bloemist te rijden omdat je schoonmoeder morgen jarig is. Wellicht krijgt fileflirten nog eens een hele nieuwe betekenis dankzij een auto-app van Lexa of Pepper...