New Motion

Hoe betreed je een markt die nog nauwelijks bestaat? Alef Arendsen deed het met lolo smart, een laadpunt voor elektrische auto’s.

ON Dat elektrische auto’s een groot succes zouden worden, had ook Alef Arendsen vier jaar geleden niet durven zeggen. Toch schudde hij zijn spaarvarken leeg, hield hij zijn hand op bij geldschieters en stelde zichzelf als doel om binnen dertig jaar elke gereden kilometer elektrisch te maken. Op moment van schrijven kom je in Nederland ongeveer 7500 laadpunten tegen. De helft daarvan zijn neergezet door The New Motion, het bedrijf dat Alef samen met Ritsaart in 2009 oprichtte. Je ziet de palen op de oprit van particulieren, bedrijven, bij parkeergarages en tankstations.

De intrede en het succes van de elektrische auto is een feit, vindt Alef. Innovatiedrang is wat hem drijft want hij noemt zich te realistisch om een groene wereldverbeteraar te zijn. ‘Het gaat mij niet zozeer om CO2 of het klimaat’, deelt hij zijn visie. ‘Ik heb meer zoiets van “we rijden nu al honderd jaar met benzinemotors rond, dat moet toch beter kunnen?”.

Dat Alef geen ambitie heeft om zijn leven lang directeur van The New Motion te zijn, wil niet zeggen dat hij geen lange termijndoel heeft. ‘Als je op het punt staat om een onderneming te starten is een doel op termijn heel belangrijk, als je ook nog eens een nieuwe markt betreedt is het helemaal zinvol om een hoog doel te stellen. Ik heb het doel voor dit bedrijf bewust ver in de toekomst gelegd zodat ik het niet na twee jaar zat zou zijn. Mijn ambitie verdwijnt nu eenmaal als ik mijn doel heb bereikt. Wij zetten daarom niet in op tienduizend laadpunten, maar over dertig jaar fossiele brandstoff en uitbannen voor persoonlijk transport.’

Info: www.thenewmotion.com

MKB Proof 2013