Ook Bing geeft voorkeur aan mobile friendly websites

Vanaf 21 april geeft Google de voorkeur aan 'mobile friendly' websites wanneer er een mobile device gebruikt wordt om op Google te zoeken. Met de groei aan zoekopdrachten via mobiele devices is dat een logische stap om te nemen, vandaar dat ook Microsoft eenzelfde functie implementeert in haar zoekmachine Bing.

Via een post op de blog van Bing doet Shyam Jayasankar, Program Manager bij Microsoft, uit de doeken welke factoren Bing gebruikt om te bepalen of een site mobile friendly is. De vier belangrijkste factoren zijn navigatie, leesbaarheid, scrolling en compatibiliteit. Vorig jaar maakte Microsoft al bekend dat mobiele platformen een belangrijke focus zou worden voor Bing.

Dat Google en Microsoft de ranking van websites bepalen op basis van mobile friendliness is alles behalve vreemd. Het aantal zoekopdrachten gedaan via mobiele devices groeit explosief. Sterker nog, Google beweert dat in tien landen, waaronder Japan en de Verenigde Staten, er inmiddels meer mobiele zoekopdrachten worden gedaan dan zoekopdrachten via de desktop. Dan is een aanpassing van de ranking in zoekmachines erg logisch, al is het maar voor een goede gebruikservaring in een online wereld die meer en meer verplaatst naar mobiele devices. Google heeft daarom een tool vrijgegeven om te testen hoe mobiel vriendelijk je website nu eigenlijk is. Voor Bing legt Microsoft uit waar je website aan moet voldoen om geclassificeerd te worden als mobiel vriendelijk.