Review: Apostle - social media managementtool

Social media zijn geen hype meer, het is een blijvend fenomeen waarmee bedrijven rekening moeten houden. Apostle heeft hiervoor een praktisch product ontwikkeld.

Apostle rust op drie pijlers: beheer van social mediacampagnes, in de gaten houden van online content (monitoring) en analyse van campagnes. De interface is eenvoudig, maar daardoor ook overzichtelijk. Nieuwkomers moeten als eerste aan de slag met de functie 'Beheer' van Apostle. Hier koppelen bedrijven hun accounts van Twitter, Facebook, Facebook-pagina's, LinkedIn, Dropbox, Google Analytics en eventueel de URL-inkorter Bitly aan Apostle.

Beheer social media

Als de accounts aan Apostle zijn gekoppeld blijkt het gemakkelijk om met de functie 'Social Media Beheer' berichten te publiceren op Twitter, Facebook en LinkedIn. Het is mogelijk om berichten direct te publiceren, maar inplannen mag ook. Alle ingeplande berichten komen automatisch in een grote kalender te staan en zijn net zo lang te wijzigen totdat ze gepubliceerd worden. 'Social Media beheer' bevat ook overzichten van de verstuurde berichten, de berichten die zijn ontvangen en berichten die bijvoorbeeld de Twitter-naam van het bedrijf bevatten ('mentions'). Puntje van kritiek is dat het niet mogelijk is om hetzelfde bericht tegelijkertijd op meerdere kanalen te publiceren. Hiervoor moeten steeds afzonderlijke berichten aangemaakt worden.

Statistieken in Apostle
Zaken als groei en mate van interactie kun je nauwgezet monitoren dankzij grafieken.

Monitoring

'Content' is een kennisbank die wordt gevoed met zelf te bepalen RSS-feeds. Handig is de optie om een bericht in de feed te delen via Twitter, Facebook of LinkedIn. De tweede bron bestaat uit zoekopdrachten in Bitly. Apostle zoekt in dat geval op deze zoekterm in de openbare stroom berichten waarvan de URL is ingekort door Bitly. De functie 'Monitoring' is een krachtig gereedschap dat geheel automatisch op een groot aantal websites en social media in de gaten houdt wat er over een bepaald onderwerp wordt gezegd en op een schaal van vijf analyseert wat hierbij het sentiment is. Gebruikers kunnen vanuit het overzicht berichten op hun sociale netwerken publiceren, erop reageren, de eventuele link bekijken, of het bericht aan een collega toewijzen voor verdere actie. Punt van kritiek is dat apart moet worden betaald voor deze functie.

Monitoring in Apostle
Apostle geeft van alle social media-gossip over jouw merk het sentiment ervan weer middels kleurcodes.

Analyse

'Statistieken' is bedoeld om het effect van de campagnes te meten. De functie werkt het best als de bedrijfswebsite wordt geanalyseerd met Google Analytics en deze account gekoppeld is aan Apostle. 'Statistieken' toont in dat geval in een grafiek het aantal pageviews van de bedrijfswebsite en het aantal berichten dat op sociale netwerken is verstuurd door het bedrijf. Als een bepaald type berichten steeds tot meer bezoekers leidt, is dit dus snel te zien. Ook fijn is de grafiek met bezoeken, bezoekers en pageviews die rechtstreeks uit Google Analytics wordt gehaald.

Conclusie

Apostle zit goed in elkaar, is gebruikersvriendelijk en heeft met online media monitoring een functie in huis die het verschil kan maken in een overvolle markt. Online Monitoring is echter voorbehouden aan de duurste versie en kost zelfs dan extra geld. Ook zonder deze functie is Apostle een mooi product, maar valt dan minder positief op tussen de vele programma's voor social mediabeheer en webcare.

Prijs: Apostle is 14 dagen gratis uit te proberen en kent daarna de varianten 'Freemium', 'Pro' (€ 49,- per maand) en 'Enterprise' (€ 249,- per maand).
Info: www.apostle.nl