Steeds minder smartphones verkocht

De smartphone-markt raakt steeds verder verzadigd. In het derde kwartaal van dit jaar groeide het aantal verkopen van de toestellen met tien procent ten opzichte van een jaar eerder, de kleinste groei van de afgelopen zes jaar.

In het derde kwartaal van 2014 werden er 323,4 miljoen smartphones verkocht, dit jaar steeg dat aantal naar 354,2 miljoen, blijkt uit een rapport van Strategy Analytics. Het is de kleinste groei sinds de recessie in 2009 startte en het laat zien dat de smartphone-markt verzadigd raakt. Volgens Strategy Analytics hebben veel mensen die een smartphone willen er al een en ze kunnen niet ieder jaar een nieuwe kopen.

Bedrijven doen het nog steeds goed

Opvallend is dat deze verzadiging weinig weerslag heeft op de verkoopcijfers van diverse bedrijven. Zo verkocht Huawei in de eerste drie kwartalen van dit jaar 33 procent meer smartphones dan een jaar eerder, waardoor het mogelijk wordt dat de ontwikkelaar grote concurrenten als Apple voorbijstreeft.

Maar ook Apple deed het goed. In totaal gingen er in het vierde financïele kwartaal 48 miljoen iPhones over de toonbank, een stijging van 22 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2014. Maar liefst zestig procent van de 11,1 miljard dollar winst van Apple kwam uit de iPhones.

Samsung heeft dit kwartaal een goede omzet gedraaid, maar de smartphone-tak viel dit kwartaal flink tegen. Deze afdeling van Samsung was goed voor 24,4 miljard euro. Hoewel dit een toename van acht procent is ten opzichte van het derde kwartaal van vorig jaar, is dit nog niet positief te noemen. Vorig jaar deed Samsung het immers erg slecht. De winst van Samsung's smartphones lag in het derde kwartaal van dit jaar dertien procent lager dan een kwartaal eerder.

De grote spelers

Ondanks Samsung's slechte cijfers staat de ontwikkelaar van smartphones nog met 23,7 procent van het marktaandeel steeds bovenaan de lijst van wereldwijde smartphone-verkopers van Strategy Analytics. Apple neemt met een marktaandeel van 13,6 procent de tweede plaats in, gevolgd door Huawei met 7,5 procent. De top vijf wordt aangevuld met Lenovo-Motorola (5,3 procent) en Xiaomi (5 procent).