Verbeter je privacy in 3 stappen

Het is tegenwoordig erg makkelijk om je persoonlijke privacy te laten verslonzen. Er is altijd wel een verbinding met het internet en de winkels staan vol met lekkere, hapklare appjes. Iedereen weet dat privacy belangrijk is, maar het is ook wel lekker om het een keer niet zo nauw te nemen. En je weet: onthouding is hard werken, steeds moeten opletten is saai en altijd maar het juiste doen, is echt een klus. Maar kun je in 2014 dan wel je privacy behouden zonder lastige compromissen en ongemak? Het is de hoogste tijd om dat te ontdekken. Er is geen gouden regel die voor iedereen geldt, daarom heeft Naked Security van Sophos een plan opgesteld waarmee je je eigen plan kunt trekken: Het Privacy Dieet Plan.

Het dieet bestaat uit 3 stappen en duurt 30 dagen. Volg in 30 dagen de drie stappen en beslis dan hoeveel privacy je wilt en wat je ervoor over hebt. Het zijn eenvoudige stappen maar het is niet altijd makkelijk om het vol te houden. Het betekent soms extra gedoe in je dagelijkse leven en gaat af en toe ten koste van je comfort. Maar het versterkt tegelijkertijd je privacy en biedt bescherming tegen datalekkage en zorgt dat je minder in de belangstelling staat van criminelen. En wat is nou een mooiere dag om met het Privacy Dieet te starten dan Data Privacy Day? Dus, de 30 dagen gaan nu in!

1. Schakel plaatsbepaling uit en laat het uit

Het dieet start erg eenvoudig: pak je telefoon, tablet of laptop en schakel plaatsbepaling (geolocation) uit. Het lijkt misschien een klein detail, maar er is geen toepassing die meer misbruikt wordt dan de mogelijkheid om via de data van GPS and Wi-Fi uit te vogelen waar je bent. Of je nou Twitter gebruikt, als soldaat in een oorlogsgebied vecht of op de vlucht bent voor de autoriteiten, geolocatie kan ernstige ongewenste gevolgen hebben, zelfs als je het bewust gebruikt.

Behalve voor de goedbedoelde vergissingen, moeten gebruikers ook oppassen voor de minder goedbedoelende app-ontwikkelaars. Data van geolocatie is al eens stiekem opgezogen en doorgestuurd door op het oog onschuldige telefoonsoftware als de zaklamp en kinder-appjes. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de bugs in de software.

2. Schakel wifi uit. Zet wifi alleen aan als het nodig is

Om de volgende ‘privacy-kilo’s’ kwijt te raken, is het noodzakelijk dat deelnemers de wifi op hun smartphone, tablet en laptop uitzetten. Je kunt uiteraard wifi wel gebruiken, maar zet dat alleen aan als je het nodig hebt. En schakel wifi weer uit zodra je het niet meer nodig hebt. Mobieltjes waarvan de wifi aanstaat, zijn constant op zoek naar netwerken om op in te loggen. Zonder dat je er iets voor hoeft te doen, legt je telefoon ongegeneerd verbinding met elk toegangspunt dat herkend wordt. Of dat nou een bonafide toegangspunt is of niet.

In de zoektocht naar netwerken, laat je telefoon bovendien steeds de namen zien van de wifi-netwerken die je eerder hebt gebruikt. Veel van die wifi-netwerken hebben de naam van de locatie waar ze actief zijn en zo bied je onbedoeld een overzicht van de plekken waar je in het verleden bent geweest.

Behalve de netwerken waarmee verbinding is gemaakt, zendt je telefoon ook voortdurend zijn MAC-adres uit. Commerciële organisaties zijn steeds geïnteresseerder in dat kleine stukje unieke ID-gegeven, omdat het gebruikt kan worden als een cookie waarmee je bewegingen in de ‘echte’ wereld uitstekend kunnen worden getraceerd en geprofileerd.

3. Log uit als je klaar bent

Stap 3 is de zwaarste opdracht. Maar goed, geen enkel dieet bestaat alleen maar uit eenvoudige stappen. Deelnemers aan het Privacy Plan moeten uitloggen uit elk system waarmee ze klaar zijn. Gebruik je je laptop niet meer? Log uit. Klaar met online bankieren? Log uit. Klaar met het updaten van je Facebook-status? Log uit.

Uitloggen is belangrijk. Als je namelijk niet uitlogt van wat je aan het doen was, dan ben je niet echt gestopt. Alles wat je gebruikt hebt, maar waarvan je nog niet bent uitgelogd, staat nog steeds wagenwijd open en laat je privacy onbeschermd tegen clickjacking-pogingen. Frauduleus naar elkaar verwijzende sites, trackingpogingen via social media of, eenvoudiger, mensen die gewoon achter je toetsenbord gaan zitten als je weg bent.

Als je dan nog niet helemaal op ‘privacy-gewicht’ bent, probeer dan eens de gevorderdenoptie van stap 3 en stel je webbrowser zo in dat je browsegeschiedenis elke keer als je afsluit gewist wordt of browse in privé- of incognitomodus.
Wil je weten waarom het zo belangrijk is om nu te starten met het serieus nemen van je privacy, lees dan dit toekomstrapport eens: Data Privacy in 2044.
Tot over 30 dagen!