WINMAG #100: Brave

Redactie WINMAG Pro
Advertenties zijn voor veel internetters een reden om een adblocker te installeren, maar misschien kan de nieuwe browser Brave op dit vlak wel een revolutie teweegbrengen. Brave vervangt reguliere advertenties namelijk door reclames waar de gebruiker zelf iets aan verdient.

Brave wordt ontwikkeld door het gelijknamige bedrijf van Brendan Eich, de oprichter van Mozilla. De ondernemer zei in een interview dat hij met Brave de verziekte online advertentiemarkt wil opschudden. Volgens hem is het huidige internet onnodig langzaam geworden door al die reclame en is de privacy van gebruikers in het geding gekomen, waardoor zij massaal hun toevlucht hebben gezocht in adblockers.

Brave wil het heel anders aanpakken. Het idee is simpel: gebruikers van de browser kunnen geld verdienen door speciale advertenties te bekijken en met dat geld kunnen ze ervoor zorgen dat bepaalde sites helemaal geen advertenties meer bevatten. Die speciale advertenties worden geselecteerd op basis van interesses die de gebruiker vrijwillig heeft ingevuld, in plaats van dat hun surfgedrag wordt geanalyseerd. Brave verkoopt de getoonde advertenties zelf. Ruim de helft van de opbrengsten van die reclame gaat naar de uitgever, vijftien procent naar Brave en tien tot vijftien procent kan de gebruiker aanwenden om advertenties af te kopen.

De browser is zonder al die gerichte advertenties een stuk sneller dan veel concurrenten; op de website van Brave staat dat zestig procent van de laadtijd van pagina’s wordt veroorzaakt door advertentietechnologie. Een ander voordeel is dat de browser minder data verbruikt, wat de browser geschikt maakt voor mobiele besturingssystemen. Verder beloven de makers van Brave de privacy van de gebruikers te respecteren en zeggen ze dat er geen gegevens over hun gedrag zullen worden opgeslagen. Of de browser een succes wordt, moet uiteraard nog blijken. 

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie