WINMAG #100: Blue Jeans

Redactie WINMAG Pro

De conferencing-oplossing Blue Jeans is in Nederland momenteel nog niet zo bekend, maar daar zou de komende jaren wel eens verandering in kunnen komen.

Blue Jeans is namelijk een veelzijdig platform dat makkelijk in het gebruik is en diverse bijzondere functies heeft. Bij grote bedrijven als Facebook en Netflix en bij de universiteit Stanford maken ze al gebruik van Blue Jeans, dat bellen en conferencing samenbrengt in één flexibele dienst. Blue Jeans kan bijvoorbeeld met je eigen desktop-pc of laptop worden gebruikt als reguliere conferencing-oplossing, maar de makers hebben daar wel een aantal handige extra’s aan toegevoegd.

Zo is het mogelijk om videovergaderingen voort te zetten via de mobiele app van Blue Jeans, zonder dat ze onderbroken hoeven te worden. En als er toevallig even geen internetverbinding voorhanden is, kan de gebruiker overschakelen op gewoon bellen met diezelfde app. Ook integreren communicatiediensten als Skype, Slack of Lync probleemloos met Blue Jeans. Daardoor bewijst het platform in veel verschillende situaties z'n waarde.

Handig is verder dat je voor videovergaderingen niet hoeft in te loggen, als je maar een id-nummer van de meeting hebt, ideaal voor gebruikers die haast hebben of vergeetachtig zijn. Met Blue Jeans kun je naast face-to-face communiceren of meetings houden, ook uitzenden naar een publiek via een online event. Dat gebeurt via Blue Jeans Prime Time, waarmee je met wel honderd presentatoren een event of andere gebeurtenis kunt streamen naar duizenden kijkers. Die interactie is een van de sterke punten van Blue Jeans, net als de gebruiksvriendel ke interface. Voor managers die benieuwd zijn naar de statistieken over het gebruik of die meer invloed willen hebben op hun communicatiekanalen, is er het Blue Jeans Command Centre. Daarmee kunnen zij de communicatiestromen beheren en allerlei gegevens analyseren.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie