Talk!: DigiProfs

Redactie WINMAG Pro

Het landelijke computersupportbedrijf DigiProfs sleepte vorig jaar de ICTWaarborg Award in de wacht; ze waren simpelweg de beste in hun branche.

De 150 actieve DigiProfs helpen zowel bedrijven als particulieren zowel doordeweeks als in het weekend bij computerproblemen en adviseren hen over bijvoorbeeld inrichting van het thuiswerkplek. Wij spraken met Roger Gösele, een van de oprichters van het bedrijf.

  • Wat doet Digiprofs concreet voor mkb’ers? En welke voordelen heb ik als mkb’er bij Digiprofs?

    'Computers zijn voor het mkb onmisbaar. Ze genereren vaak letterlijk omzet. Denk daarbij niet alleen aan werkstations, maar ook aan pinautomaten en kassasystemen. Wij kunnen deze niet alleen op locatie, maar ook op afstand beheren en ondersteunen. Op die manier wordt uitval tot een minimum beperkt en dat scheelt harde omzet. Zaterdag is voor veel winkeliers een belangrijke omzetdag en ook dan staan wij paraat. Dat geldt overigens ook voor zzp'ers die een belangrijke klus willen klaren; ook voor hen kunnen wij snel klaarstaan en problemen vlot verhelpen.'

  • Het Nieuwe Werken lijkt een nieuwe trend in ict-land, waar ervaren jullie in de praktijk de problemen van Het Nieuwe Werken?

    'Of het nou gaat om een zzp'er die via een horeca-hotspot werkt of een werknemer die thuis aan de slag is op de laptop van de werkgever: het nieuwe werken biedt veel voordelen, maar dan moet de ict-infrastructuur wel goed geregeld zijn. Neem nu zo’n onbeveiligde hotspot: is de laptop niet goed beveiligd, dan kan je bedrijfsdata gemakkelijk onderschept worden. Maar ook thuis ligt het gevaar op de loer. Gelukkig zijn mensen steeds vaker bereid te betalen voor een fatsoenlijk beveiligingsprogramma en zijn wifi-verbindingen steeds vaker dichtgespijkerd.

    Toch kan malware altijd op een computer belanden, zeker als deze gemeenschappelijk wordt gebruikt. En die malware is niet zozeer meer gericht op het verstoren van de werking van de pc; daar zijn cybercriminelen namelijk niet bij gebaat. Dan liggen namelijk ook hun criminele activiteiten stil. Maar daardoor doet malware wel steeds heimelijker zijn werk, door bijvoorbeeld zonder dat je het in de gaten hebt creditcardnummers en persoonlijke data door te zenden naar criminele organisaties.
    Daarom is goede beveiligingssoftware momenteel belangrijker dan ooit. Vaak beschermt een gratis oplossing maar ten dele en is dikwijls alleen bedoeld als marketingmiddel om je kennis te laten maken met het commerciële product. Het is beter dan niets, maar ook hier geldt: alle waar naar zijn geld.'

  • Wat kunnen jullie betekenen voor thuiswerkers? Kunnen jullie hen dezelfde ondersteuning bieden als werknemers op de werkvloer?

    ‘Thuiswerkers moeten in principe vanaf hun thuiswerkplek net zo veilig en efficiënt kunnen werken als op kantoor. Wij kunnen daarbij helpen door het thuisnetwerk te controleren op veiligheid, snelheid en gebruiksvriendelijkheid en zaken eventueel aanpassen. Dat doen we vaak in opdracht van zzp'ers, maar ook voor werkgevers die een efficiënte en veilige thuiswerkplek voor hun werknemers willen. Dat scheelt voor hen, want dan hoeven zij niet hun eigen ict-medewerkers langs alle huisadressen van de werknemers te sturen.'

  • Geven jullie naast reparatiehulp ook concreet advies aan bedrijven over bijvoorbeeld cloud-oplossingen of over inrichting van de ict- en/of thuiswerkplek. Zo ja, hoe gaat dat in zijn werk?

    'Cloudtoepassingen als onlineboekhoudsoftware, onlinetelefonie en het opslaan en delen van documenten in de cloud bieden vele voordelen. Investeringen vooraf zijn niet nodig, gebruik is vanaf iedere plek door meerdere mensen tegelijk nodig en de backup van de data is automatisch geregeld.

    Het sluit dan ook perfect aan bij het nieuwe werken en wij adviseren onze klanten dan ook zeker over dit onderwerp. We bieden in samenwerking met Microsoft gratis cloud computingtrainingen met hun nieuwe oplossing Office 365. Hiermee kun je agenda's delen, meerdere e-mailadressen aanmaken en documenten centraal opslaan. Het is een geweldige oplossing voor zzp'ers en het kleinbedrijf.

    Overigens is DigiProfs zelf ook helemaal ingericht volgens het nieuwe werken. Vrijwel al onze vergaderingen verlopen via Skype, ons intranet dat door 150 ict'ers wordt gebruikt staat in de cloud en ons hoofdkantoor heeft uitsluitend flexplekken en spreekkamers.'

  • Wat speelt er momenteel bij jullie? Wat kunnen we in 2012 van DigiProfs gaan verwachten?

    'We zien een trend dat retailers en etailers meer service aan hun klanten willen geven. Vorig jaar hebben we samen met Alternate een 'Onsite Reparatie Garantie'-product voor hun klanten ontwikkeld. Klanten met computerproblemen hoeven niet met hun systeem terug naar de winkel, maar wij lossen de problemen op locatie voor hen op. In 2012 zullen we meer van dit soort samenwerkingen aangaan en dergelijke producten ontwikkelen.'

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie