'Met Network on Demand kunnen we niet alleen per gebruiker factureren, maar ook elke specifieke gebruiker identificeren'

Network on Demand: verbruik op jouw voorwaarden

Redactie WINMAG Pro
Alcatel zet een nieuwe dienst in de markt. Network on Demand, een Pay Per Use-service waarbij klanten alleen betalen voor hun daadwerkelijke gebruik van het netwerk. We spraken hierover met Gert Jonk, directeur Benelux van Alcatel-Lucent Enterprise.

Network on Demand, het Pay Per Usemodel dat Alcatel een maand of drie geleden introduceerde, mag gerust nieuw genoemd worden. Weliswaar bestaan er al diensten die hierop lijken, dit zijn toch meer financiële constructies, zoals een kostprijs die door het aantal gebruikers gedeeld wordt. Network on Demand werkt op een geheel andere manier. Gert legt uit: 'We meten elk uur actief hoeveel poorten in het netwerk gebruikt worden, waarbij we de derde dagelijkse piek als ijkpunt nemen voor facturatie. Dat doen we omdat er altijd wel poorten actief zijn: wanneer een printer aangesloten wordt of iemand een pc aanzet. Wat betreft WLAN hebben we een accesspunt dat gekoppeld is aan de switch, die poort is dus altijd actief. Er geldt wel een minimumgebruik van 30 procent van de poorten.'

Beter inzicht

Gebruik een poort met een minimum van 30 procent en een contract voor 1,3 of 5 jaar, inclusief upgrades en support. Kannibaliseert Alcatel met deze nieuwe dienst niet op de eigen propositie? De directeur is daar niet bang voor. ‘Hoewel de dienst natuurlijk ook gewoon voor bestaande klanten beschikbaar is, en onze businesspartners enthousiast zijn, trekken we hier vooral veel nieuwe klanten mee aan.’

Network on demand

En welke klanten maken dan gebruik van Network on Demand? Gert: ‘De dienst is een indirect model. Dat betekent dat het vooral geschikt is voor bedrijven die het netwerk ter beschikking stellen aan gebruikers. Zoals een bedrijvencentrum dat verschillende ondernemingen herbergt. Of een luchthaven. Daar zitten niet alleen veel verschillende gebruikers van verschillende luchtvaartmaatschappijen, medewerkers lopen er ook vaak rond met mobiele devices. Met Network on Demand kunnen we niet alleen per gebruiker factureren, maar ook elke specifieke gebruiker identificeren. Dat betekent dat bedrijven ook een beter zicht krijgen op hun dataverbruik. Dat is een mooie extra functionaliteit. De vraag vanuit de markt is echter heel divers. Hoewel we in principe alleen contracten van 1,3 en 5 jaar aanbieden, zijn we ook offertes aan het uitwerken voor bijvoorbeeld scholen en universiteiten die maar 9 maanden per jaar gebruik maken van het netwerk. Of voor klanten die seizoengevoelige of onregelmatige pieken hebben, zoals een bouwbedrijf dat op een projectsite een werkplaats wil opzetten die na verloop van tijd weer verplaatst moet worden.’

Pay per use

Volgens Gert is het Pay Per Usemodel onstuitbaar in zijn opmars. Hij noemt Komatsu, de Japanse producent van graafmachines die niet meer per gehuurde machine factureert, maar per ton die de machine verzet. Aannemers hoeven nu geen dure machines meer te kopen om deze vervolgens af te schrijven of ongebruikt en improductief te laten staan. ‘Je ziet het overal in de markt, er is vraag naar prijs per gebruik.’ Network on Demand is nu zo’n 3 maanden op de markt, maar werd pas 6 maanden geleden ontwikkeld in samenwerking met een aantal wereldwijde businesspartners. Volgens Gert was die samenwerking belangrijk: ‘Er zijn vaak extra diensten op een netwerk die wij met Network on Demand niet leveren, maar onze businesspartners wel, zoals security of een firewall. In Noordwest Europa hadden we meteen zeven a acht partners die enthousiast waren en mee wilden doen, ik verwacht eind van de maand aan meerdere partners te leveren, een twintigtal nieuwe aanmeldingen.’

De IT-markt geldt als een conventionele, is de directeur niet bang dat IT-bedrijven terughoudend zijn? Gert: ‘Het mooie aan Network on Demand is dat we het niet hebben over een nieuwe technologie, of een nieuwe switch of toepassing, maar dat we te maken hebben met dezelfde degelijke en betrouwbare apparatuur die we al jaren verkopen. Het is geen experiment, het is een nieuwe dienst die we hebben getest en die werkt.’

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie