In gesprek met Koen ter Linde, vice president of sales Europe bij CommScope

Interview: CommScope en netwerkbehoeftes van millennials

Redactie WINMAG Pro
CommScope is een bedrijf vanuit de traditionele kabel- en infrastructuurmarkt en gegroeid met acquisities de afgelopen jaren. Ook op het gebied van mobiele netwerktechnologie, waarmee CommScope een grote speler is geworden in het leveren van frameworks en infrastructuren voor netwerktechnologieën.

Koen ter LindeDat het bedrijf daarom onderzoek heeft gedaan naar millennials en hoe zij bepalend zijn in het gebruik van de netwerktechnologieën van morgen wekt daarom direct nieuwsgierigheid. Reden voor ons om in gesprek te gaan met Koen ter Linde, vice president of sales Europe bij CommScope.

Millenials

Koen ziet een grote rol weggelegd voor millennials, jongeren die na 1980 zijn geboren en opgegroeid zijn met netwerktechnologie in hun DNA. 'Natuurlijk is het voor CommScope interessant om onderzoek te doen naar millennials en hun netwerkgebruik. Want er zullen implicaties zijn. De behoeftes van, ik noem ze maar even 'nieuwe netwerkgebruikers', zijn redelijk anders dan voorgaande generaties. Dat was de basis voor het onderzoek.'

Veranderende behoeftes

Dat de behoeftes van de jonge generatie niet enkel technologieën veranderen, maar ook enorme impact zal hebben op de wijze hoe we leven en werken staan we minder bij stil. Koen: 'Denk je eens in: rond 2025 zal ongeveer tweederde van de beroepsbevolking millennial zijn. Deze groep heeft radicaal andere netwerk behoeftes. Op het moment voldoet netwerktechnologie wel, simpelweg omdat dit nu de standaard is en millennials hier wel mee om moeten gaan, er is geen alternatief. Maar hun wensen liggen ergens anders dan de babyboomers generatie. Om een voorbeeld te noemen: onder millennials is mobiele netwerktoegang de standaard, iets wat nu nog eerder als een toevoeging aan een werkplek met vaste lijn wordt gezien. Dat is iets wat gaat veranderen, want uit die wensen groeien op een gegeven moment eisen, iets waar wij, niet alleen CommScope, maar de gehele markt, wel in mee moet gaan.'

Veranderingsmodus

De behoeftes van millennials komen overigens niet uit de lucht vallen, het is een verschuiving die op het moment al plaatsvindt. 'Maar de rol van leveranciers van deze netwerken moet wel mee veranderen. Zij, dus ook wij als CommScope,  moeten ons op andere manieren bezig gaan houden met netwerken, meer als architecten. Naast investeringen in nieuwe technologieën moeten deze ook gebouwd en ingericht worden. Zo moet er rekening gehouden worden met snelheid waardoor we latency tegengaan. Dus zullen we meer fiber naar de randen van netwerken moeten drijven om snelheid te kunnen waarborgen. Een ander voorbeeld is het gebruik van mobiele devices, waar veel coverage en capaciteit voor nodig is. Zo is coverage buiten heel anders dan coverage binnen gebouwen.'

Dit betekent dus dat spelers binnen het leveren van netwerkcapaciteiten ook zullen veranderen, legt Koen uit. 'Nu zijn het vooral serviceproviders die zorgen voor coverage, in de toekomst gaan eigenaren van gebouwen, waaronder dus ook bedrijven zelf, zelf zorgen voor de benodigde coverage in hun gebouwen. Dit is echt een trend die we nu zien plaatsvinden. De toekomst wijst dus ook op een samenwerking tussen mobiele serviceproviders en enterpriseomgevingen om toegang tot en coverage van netwerken te waarborgen.'

Wifi, maar niet zoals we het kennen

Zoals altijd is de toekomst een blank canvas, maar wat zo goed als vast staat, is dat mobiele netwerken gaan convergeren. 'Hoogst waarschijnlijk zullen diverse netwerken samengaan, waarbij verschillende technologieën dus samengevoegd worden tot een groot netwerk', legt Koen uit. 'Nu is er nog een duidelijke scheiding tussen wifi aan de ene kant, en 3G, 4G en andere mobiele netwerken aan de andere kant. Het is waarschijnlijk dat deze diverse technologieën samengevoegd gaan worden tot een enkel groot mobiel netwerk, maar hoe dit er precies uit gaat zien kunnen we nu natuurlijk nog niet zeggen.'

Oud versus nieuw

Een voorbeeld van verandering die we nu al kunnen zien zijn de zogenaamde 'consolidatiepunten' in gebouwen, de punten waar het vaste netwerk begint. Koen: 'In de oude situatie bevonden deze punten zich in de muur, meestal naast een werkplek. Inmiddels worden deze punten steeds vaker ingebouwd in het plafond. De reden hierachter is het naar voren schuiven van draadloze technologie. Want vaste netwerken hebben hun plek, maar enkel bij de laatste meters, praktisch al het netwerkverkeer zal verder draadloos gedaan worden en dus worden vaste netwerken weggewerkt in het plafond.'

Meer over CommScope en het onderzoek dat zij naar de netwerkbehoeftes van Millennials deden vind je op hun website.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie