Design voor de zakelijke markt

ASUS maakt flinke stappen

Redactie WINMAG Pro
2016 was een goed jaar voor ASUS. Zowel in Nederland als België is men nummer 1 wanneer we het hebben over notebooks. Dat is geen toeval. Het hangt samen met het oog voor design en functionaliteit van de ZenBook-lijn. We spreken met Rodney Voogel, managing director van Asus Benelux.

Het gaat goed met ASUS. We noemden al de sterke aanwezigheid van het bedrijf in het notebooksegment, maar ook op de zakelijke markt maakt ASUS grote stappen. 'Daar hebben we hard voor gewerkt afgelopen jaar', vertelt Rodney. 'Dat staat nog wel in de kinderschoenen. Daar kunnen we natuurlijk niet zomaar nummer 1 worden, hoe graag we dat ook zouden willen. Het ziet er echter wel goed uit en we zijn goed op weg om verder in die markt te groeien.'

Hetzelfde geldt voor zowel de desktop- als de tabletmarkt, waarin ASUS de derde positie dit jaar heeft weten te behouden. Rodney: 'Wat wij willen en ook doen als ASUS zijnde, en wat eigenlijk iedereen in deze markt moet doen, is de breedte in gaan. Dit betekent dus oplossingen kunnen leveren waar consumenten, ZZP'ers en kleine tot middelgrote bedrijven mee kunnen werken. Dit is dan ook de markt waar we ons op concentreren.'

Minder traditioneel

De zakelijke doelgroep van ASUS is groot. Het gaat om een groep met veel verschillende wensen en behoeftes. Hier speelt het bedrijf op in met een uitgebreid portfolio waarmee praktisch in elke behoefte wordt voorzien. Binnen het portfolio van ASUS vind je dan ook een hele range aan producten geschikt voor elk type werker. Zo wordt op het gebied van hardware voor de zakelijke markt niet alleen gekeken naar de functionaliteit, maar ook het design. Het is een verschuiving waar ASUS baat bij heeft, want de ZenBook-lijn, met als nieuwste notebook in deze lijn de ZenBook 3, voldoet precies aan de combinatie functionaliteit-design. Rodney: 'De ZZP'er kocht voornamelijk al bij de grote retailers, maar we zien nu ook de MKB'er steeds vaker minder traditioneel zijn in de aanschaf van hardware. Wij hebben met ASUS altijd al een focus gehad op zowel functionaliteit als design, ook in de zakelijke markt. Daar komt ons portfolio met onder meer de ZenBook 3 nu dus erg goed naar voren. Dat merkten we afgelopen jaar al, en dat zal ook aankomend jaar doorzetten.'

Tablets in de zakelijke markt

ASUS neemt al de nummer 3-positie in op de tabletmarkt en mag zich daarom gerust een belangrijke speler noemen. Ook hier ziet men nog volop kansen liggen. 'Natuurlijk, de tabletmarkt is verzadigd en de verkoop is dalende, maar dit geldt met name voor de consumentenmarkt', vertelt Rodney. 'Echter, zakelijk gezien zie je nog steeds wel kansen. Tablets in de zakelijke markt zijn echt nog geen gemeengoed, dus daar zullen we ook zeer zeker onze pijlen op richten.'

Het 2017 van ASUS

Met de ZenBook 3 heeft ASUS een strak uitziende notebook gelanceerd die er niet alleen heel mooi uitziet, maar ook qua specificaties de toon zet. 'Dat is een verschuiving waarop wij inspelen. We gaan ons nog meer concentreren op het hogere segment met mooie designproducten, ook op de zakelijke markt.' 'Daarnaast zijn we druk bezig om de telecommarkt in de Benelux te onderzoeken. We zien een sterke groei in SIM-onlytoestellen, een segment waarin we een hoop mogelijkheden en kansen zien. Concullega's concentreren zich toch vooral op andere verkoopmodellen dus daar is zeker ruimte voor ons om grote stappen te maken. In andere landen is de ZenFonelijn al verkrijgbaar en uiteindelijk zijn we hard aan het werk om ook hier onze smartphones te lanceren.'

Het portfolio van ASUS

Zowel voor consumenten als voor de zakelijke markt biedt ASUS een brede range aan hardware-oplossingen. Van de design met hoge specificaties in onder andere de ZenBook 3 en de ZenBook Flip als diverse desktopmodellen, monitoren en all-in-ones.

Benieuwd naar wat ASUS voor jou kan betekenen? Ga dan naar asus.nl.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie